הליקובקטר פילור – גורם סיכון לסרטן הקיבה.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

חיידק הליקובקטר פילורי למרות שהוא נפוץ מאוד, לא כל כך מוכר. רוב האנשים שתשאלו אותם אם הם נחשפו אי פעם לשם הליקובקטר, לא יבינו על מה אתם מדברים.

וזאת למרות שלפי הנתונים הסטטיסטיים כ50% מהאוכלוסייה נושאים בקיבה שלהם את החיידק הזה. גם אלה שיודעים על החיידק, יודעים שהוא עשוי לגרום לשיבושים במערכת העיכול, לכיבים בקיבה או בתריסיון ולעוד תופעות לא נעימות. אך מה שהם פחות יודעים זה שהליקובקטר פילורי נחשב לגורם סיכון להתפתחות סרטן קיבה.

ארגון הבריאות העולמי הכריז על חיידק הליקובקטר פילורי כמחולל סרטן – על כך במאמר זה.

סרטן קיבה מהליקובקטר

תוכן עניינים

רקע כללי על הליקובקטר פילורי והקשר שלו לסרטן. 

באופן טבעי כאשר אנחנו שומעים את המשפט 'גורם סיכון לסרטן' אנחנו נאחזים בפאניקה והיסטריה. ובמיוחד במקרה של הליקובקטר פילורי, בו ידוע שליותר ממחצית האוכלוסייה יש את החיידק בקיבה. 

אז זהו. שאין סיבה אמיתית להיסטריה. ברוב המוחלט של המקרים חיידק הליקובקטר 'רדום' ולא מזיק. זאת הסיבה שהרופאים לא ממהרים לשלוח את כלל הלקוחות שלהם לבדיקות תקופתיות לגילוי הליקובקטר. ומאותה סיבה אין צורך לחשוש מהתפתחות של סרטן קיבה כתוצאה מהליקובקטר פילורי, כל עוד מרגישים טוב, ואין תסמינים חריגים. 

אך הסיפור עשוי להיות שונה בתכלית כאשר החיידק פעיל ומזיק. אז הוא כבר עשוי להיות מסוכן ולגרום לשלל בעיות בריאותיות שהקיצונית והחמורה שביניהן זה סרטן הקיבה. 

 

אז מה התסמינים של הליקובקטר פעיל, העשוי לחולל סרטן? 

התסמינים המיוחסים לחיידק הליקובקטר מגוונים והם כוללים: 

  • כאבי בטן 
  • אי נוחות בבטן 
  • בחילות 
  • הקאות 
  • נפיחות 
  • ריח לא טוב מהפה 
  • גיהוקים 
  • מחסור לא מוסבר בברזל או ויטמין 12B 
  • בשלב מתקדם יותר ייתכנו גם הקאות עם דם, וצואה כהה. 

אז במידה ואתם סובלים מתסמינים אלה, ללא הסבר סביר. תפנו לרופא ובקשו לבצע בדיקה לגילוי הליקובקטר. גילוי מוקדם יחסוך ממכם המון סבל מיותר, והמון סיכונים חמורים. 

 

מי נמצא בקבוצת סיכון לפתח סרטן בעקבות הליקובקטר? 

לא שמישהו חסין לכך, אבל יש אנשים שעשויים לפתח מהר יותר סרטן בעקבות חיידק הליקובקטר פעיל: 

מעשנים: הסיבה לכך היא שעשן סיגריות פוגע ברירית הקיבה. זה מאפשר להליקובקטר פילורי להזיק לה ביתר קלות. ולכן למעשנים שנדבקו גם בהליקובקטר פילורי, קיים סיכון גבוה יותר לפתח סרטן קיבה מאשר לאנשים שאינם מעשנים. 

היסטוריה משפחתית של סרטן קיבה: אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן הקיבה נוטים יותר לפתח סרטן קיבה עקב הליקובקטר פילורי מאשר אלה שאין להם היסטוריה משפחתית. ההסבר לכך נעוץ מן הסתם בגנטיקה המשפחתית. 

אנשים הסובלים מעמידות לאנטיביוטיקה: כידוע יש תופעה בריאותית מדאיגה ההולכת וצוברת תאוצה של אנשים שגופם מגלה עמידות לאנטיביוטיקה. מה שאומר שטיפול אנטיביוטי לא יעיל להם. ולכן הוא גם לא מצליח למגר את חיידק הליקובקטר. מה שאומר שאנשים אלו נתונים לסיכון מוגבר לפתח סרטן או שלל בעיות אחרות בעקבות החיידק. אך אל ייאוש. למי שסובל מעמידות לאנטיביוטיקה מומלץ לפנות לטיפול אלטרנטיבי של הרפואה הסינית. 

 

כיצד גורם חיידק הליקובקטר לסרטן קיבה? 

סרטן קיבה הוא סרטן קשה במיוחד. עד לעת האחרונה לא היה כמעט מה לעשות עם סרטן מסוג זה, ואנשים שסבלו ממנו קיפחו את חייהם די מהר. 

אך בשנים האחרונות יש שינוי לטובה בטיפול בסרטן הקיבה. ובאמצעות טיפול המשלב שימוש בתרופות חדשות ומיוחדות וניתוח, הצליחו הרופאים לשפר בצורה משמעותית מאוד את היכולת להתמודד בצורה יעילה עם סרטן מסוכן זה. אך עדיין מדובר בסוג סרטן לא סימפטי בכלל. 

כאמור, אחד מגורמי הסיכון להתפתחות סרטן הקיבה, זה חיידק הליקובקטר פילורי. החיידק נצמד תחילה לרירית הקיבה ולאחר מכן הוא מתחיל לייצר חומרים רעילים שעלולים לפגוע ברירית הקיבה. זה יכול להוביל לדלקת, שעלולה לגרום לתאים סרטניים לגדול ללא שליטה וכך לייצר גידול סרטני בקיבה. 

ככל שנהיה ערניים לפועלו של החיידק, נצליח לבלום אותו בשלב מוקדם יותר ולחסום את היכולת שלו להטמיע את הנזקים שלו בקיבה. 

 

מה הם התסמינים של סרטן קיבה כתוצאה מהליקובקטר? 

בשלבים הראשונים ייתכן מאוד שלא יהיו תסמינים מובהקים של סרטן קיבה. בשלב זה התסמינים עשויים להיות מאוד דומים לבעיות עיכול כלליות כגון: עצירות או שלשול, בחילות, צרבות, העדר תאבון, עייפות וכו'. 

בשלבים מאוחרים יותר הסימפטומים מקבלים אופי חמור יותר והם כוללים: קשיי בליעה, כיבי קיבה, אנמיה, הקאות, ירידה לא מוסברת במשקל, חולשה כללית, צהבת ועוד. 

ככל שהגידול יתגלה מהר יותר זה טוב יותר. מפני שעם הזמן הוא עשוי להתפשט ולשלוח גרורות לחלקי גוף נוספים. 

 

לסיכום: 

  • חיידק הליקובקטר פילורי עשוי לגרום להרבה תופעות ובעיות בגוף, והחמור שבהן זה סרטן הקיבה. מדובר בסוג סרטן קשה, שההתמודדות איתו היא מורכבת. אך בשנים האחרונות חל שיפור במענה הרפואי לסוג סרטן זה. 
  • ולכן בעת זיהוי תסמינים של הליקובקטר פילורי, יש לפעול בהקדם לסילוקו מהקיבה. 

שאלות נוספות

זה לא כל כך נפוץ, אך זה בהחלט עשוי חלילה לקרות.
קשה לשים את האצבע על זמן מדויק. אך זה קורה לרוב בעקבות הזנה ממושכת בטיפול בחיידק.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים