כאבי בטן אחרי טיפול בהליקובקטר פילורי? כל הסיבות האפשריות.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

הליקובקטר פילורי יכול לגרום לכל כך הרבה אי נעימויות, ולמצבים בריאותיים קשים. וזו הסיבה שאנשים שמתמודדים עם התסמינים המעיקים של החיידק הזה ממהרים לטפל בו, במטרה להביא לחיסולו המלא.
על פניו הציפייה שלנו היא שהטיפול שהרופא יתאים עבורנו, יפתור אותנו מכל תסמיני חיידק הליקובקטר ויחזיר אותנו למסלול חיים בריא. אבל לא מעט אנשים מופתעים לגלות שלאחר שהם כבר השלימו את כל תהליך הטיפול באנטיביוטיקה, כאבי הבטן שלהם ממשיכים לתקוף במלוא העוז והעוצמה.
מה זה אומר? האם החיידק לא באמת הושמד? האם יש סיבות נוספות שבגינן הבטן עשויה לכאוב גם לאחר הטיפול בהליקובקטר? והאם זה מעיד על מצב בריאותי מסוכן? בתשובות לשאלות אלו נעסוק במאמר זה.

כאבי בטן אחרי טיפול בהליקובקטור

תוכן עניינים

קודם כל מה זה הליקובקטר? ולמה כל כך חשוב לטפל בו?

חיידק קטן יש בעולם ושמו הליקובקטר פילורי. הוא מסתנן לתוך קיבתם של לא פחות ממחצית מאוכלוסיית העולם וקובע שם את משכנו. עצם קיומו של חיידק שמסוגל לשרוד את התנאים החומצתיים של הקיבה מפתיע מאוד, והחוקרים שגילו את זה בעבר הלא כל כך רחוק הגיבו בתדהמה והתקשו להאמין לממצאים שלהם עצמם.

החיידק הזה מגיע לקיבה באמצעות שתיה או מזון מזוהמים, או באמצעות הדבקה מאדם לאדם באמצעות ההפרשות שלהם (צואה, קיא, רוק).

אצל רוב האנשים המודבקים החיידק איננו מורגש כלל, ולמרות שהוא נוכח בקרבם הוא לא מעורר "פרובוקציות" והוא שומר על פרופיל נמוך, וכך הנשאים כלל לא מודעים לקיומו.

אבל בחלק אחר של המקרים החיידק עשוי להיות הרסני ומזיק מאוד לגוף, וזה עלול להגיע אפילו לקטלניות. החיידק יכול לגרום לדלקת כרונית בקיבה, כיבים בקיבה ובתריסיון, ואפילו לסרטן.

וזאת הסיבה שכל כך חשוב לטפל ולמגר את החיידק ככל שהוא קיים.

אז כיצד ומתי נדע להיבדק להליקובקטר?

כאשר יש את תסמיני הליקובקטר הבאים לאורך תקופה של כשבועיים:

  • עצירות
  • נפיחות בבטן
  • הקאות (עם או בלי דם)
  • צואה עם דם
  • כאבים ותחושת אי נוחות ברום הבטן
  • גזים
  • תחושת צריבה

במידה ושיש את התסמינים האלה יש לפנות בהקדם לבדיקת גילוי של הליקובקטר, ובמידה והוא אכן קיים יש לטפל בו.

הטיפול המקובל ביותר בהליקובקטר הוא טיפול אנטיביוטי, אבל להפתעת לא מעט אנשים כאבי הבטן תוקפים אותם גם לאחר סיום הטיפול. ואז הם שואלים מה היא הסיבה לכאבי הבטן לאחר הטיפול בהליקובקטר? ועל כך ניתן תשובה בשורות הבאות.

 

למה יש כאב בטן לאחר הטיפול בהליקובקטר?

כאבי בטן לאחר טיפול בהליקובקטר פילורי נפוצים למדי. על פניו אנשים מצפים שבתום הטיפול כאשר הבדיקה שנעשית בסיום הטיפול מוכיחה שהחיידק הושמד וכבר לא נמצא בגוף, הגוף יחזור לתפקודו הסדיר. אבל להפתעתם הם מגלים שהבטן עדיין כואבת להם מאוד, מה שיכול לגרום לבלבול ואפילו לפחד מסוים.

אז למעשה לכאבים בבטן לאחר הטיפול בהליקובקטר יכולות להיות מספר סיבות:

  1. נזקים שהחיידק חולל שעדיין לא עברו

כאשר חיידק ההליקובקטר פעיל בקיבה הוא מחולל נזקים, ולפעמים עד שעולים עליו ועד שמתחילים לטפל בו הוא כבר מצליח לגרום לנזק בקיבה. כמו למשל דלקת, או כיב קטן. ואלו בהחלט יכולים להיות הסיבה לכאבי בטן הממשיכים  להופיע לאחר סיום הטיפול בחיידק. הכאבים האלה בבטן עשויים ללוות את המטופל לאורך תקופה של ימים או שבועות עד אשר הדלקת תתפוגג, או שהכיב יעבור.

 

  1. בעיות במערכת העיכול שנגרמות מהאנטיביוטיקה

הטיפול שהרופאים הקונבנציונליים נוטים להתאים להליקובקטר פילורי, הוא טיפול אנטיביוטי די אגרסיבי הכולל 2 או 3 סוגי אנטיביוטיקה.

הטיפול האנטיביוטי אמנם יעיל בחלק ניכר מהמקרים, מכיוון שהוא מצליח להרוג את החיידק. הבעיה היא שלעיתים האנטיביוטיקה הורגת על הדרך גם חיידקים טובים בקיבה שתפקידם לגרום למערכת העיכול שלנו לתפקד כמו שצריך.

הריגתם של חיידקים אלו גורם לבעיות עיכול, שמובילות לכאבי בטן ולתחושות לא נעימות הנלוות אליהם. וזאת אחת הסיבות המרכזיות לכאב בטן לאחר טיפול בהליקובקטר.

 

האם כאב בבטן לאחר הטיפול בהליקובקטר עשוי להצביע על מצב בריאותי מסוכן?

לרוב כאבי הבטן שמופיעים לאחר הטיפול בהליקובקטר אינם נובעים מסיבות מסוכנות, והם עשויים לעבור מעצמם לאחר תקופה קצרה יחסית של ימים עד שבועות. ולכן במידה וזה עתה סיימתם את הטיפול ואתם נתקפים בכאבי בטן, אין סיבה שתיכנסו ללחץ, תתאזרו בסבלנות וברוב המקרים הכאבים יחלפו.

אבל יחד עם זאת יש לדעת שבמקרים לא רבים הכאבים בבטן לאחר הטיפול בהליקובקטר עשויים להצביע על נזק משמעותי יותר שהחיידק הצליח לעולל לגוף, ובמקרים כאלה חשוב לראות רופא בהקדם.

אז כיצד נדע האם הכאבים בבטן לאחר הטיפול מצריכים בדיקת רופא?

במקרים הבאים יש לפנות לרופא:

  • כאשר הכאב הוא מתמיד וכרוני
  • כאשר הכאב לא אחיד בעוצמתו לאורך זמן
  • כאשר הכאב מלווה בחום, הקאות, ירידה במשקל והתנפחות של הבטן.

 

האם ניתן למנוע כאבי בטן לאחר טיפול בהליקובקטר?

יש בהחלט מה לעשות כדי להקל או למנוע בחלק גדול מהמקרים את הכאבים בבטן שבאים לאחר הטיפול בחיידק.

כפי שנכתב לעיל אחת הסיבות העיקריות לכאבי הבטן לאחר הטיפול היא שהאנטיביוטיקה קוטלת גם חיידקים טובים הנחוצים למערכת העיכול, וזה מה שמוביל לכאבי הבטן. ולכן יש לא מעט אנשים שבוחרים להימנע מטיפול אנטיביוטי, ולקחת דווקא טיפול אלטרנטיבי המבוסס על הרפואה הסינית. הטיפול הזה נמצא יעיל מאוד והוא משלב בתוכו תזונה נכונה, צמחי מרפא ודיקור סיני. מיגור החיידק באמצעות שיטה זו מפחית מאוד את הסיכוי לכאבי בטן בתום הטיפול.

אבל גם למי שכן בוחר בטיפול האנטיביוטי יש מה לעשות על מנת למנוע כאבי בטן לאחר הטיפול. כיצד? על ידי הקפדה על הדברים הבאים:

 

  • צריכת האנטיביוטיקה בדיוק לפי ההוראות המצורפות
  • הקפדה על שתייה מרובה של מים
  • ארוחות קטנות אך תכופות יותר
  • צריכת פרוביוטיקה
  • הימנעות מאכילת יותר מידי סוכר
  • הימנעות מאכילת מאכלים שומניים או חריפים
  • הימנעות משתיית אלכוהול, קפאין ומשקאות מוגזים

 

לסיכום:

  • הליקובקטר פילורי הוא חיידק מאוד נפוץ השוכן בקיבתם של הרבה מאוד אנשים. לרוב הוא לא גורם לתסמינים או לנזק, אך לעיתים הוא עשוי להיות מאוד מסוכן ולגרום לבעיות בריאותיות מורכבות ביותר.
  • הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בחיידק במהירות יחסית, אך לא פעם אנשים סובלים מכאבי בטן גם לאחר סיום הטיפול בחיידק.
  • הסיבות העיקריות לכאבים בבטן שלאחר הטיפול הן נזקים כאלה ואחרים שהחיידק גרם עוד כאשר הוא היה פעיל. או חיידקים הנחוצים למערכת העיכול שנהרגו על ידי האנטיביוטיקה שנועדה להרוג את החיידק.
  • ולכן יש לא מעט אנשים שיעדיפו דווקא טיפול טבעי בהליקובקטר על פני הטיפול האנטיביוטי. אבל גם מי שבוחר בטיפול אנטיביוטי יכול למנוע כאבי בטן לאחר הטיפול על ידי שמירה על תזונה נכונה ובריאה המפורטת במאמר הזה.

שאלות נוספות

כאבי בטן לאחר סיום הטיפול בהליקובקטר אינם חריגים והם די נפוצים, אבל רוב האנשים לא יחושו בכאב מסוג זה בתום הטיפול.
על פניו כאבי הבטן המופיעים לאחר הטיפול אמורים לחלוף מעצמם תוך ימים או שבועות, במידה והכאב נמשך לאורך זמן רב יותר זה עשוי להעיד על בעיה בריאותית עמוקה יותר ויש לפנות לבדיקת רופא בהקדם.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים