האם הליקובקטר גורם לירידה במשקל? והאם הוא גם גורם לעליה במשקל?

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

לפעמים קשה עד בלתי אפשרי להבין כיצד חיידק קטנטן ובלתי נראה לעין כמו 'הליקובקטר פילורי' מצליח להיכנס לקיבה ולגרום לנזקים כל כך גדולים בגוף, ולשינויים קיצוניים ניכרים כל כך בגוף.
החיידק, למרות קוטנו מצליח להכניע אנשים גדולים וחסונים, דרך שלל מחלות ובעיות בריאותיות שהוא מעורר בגופם. במקרי קיצון החיידק אפילו עשוי להיות קטלני.
רשימת התסמינים של החיידק ארוכה מאוד, ובין התסמינים המפורסמים שלו נמצא ירידה או עליה במשקל של האדם הנושא את החיידק.
בשורות הבאות נכתוב על הסיבות בגינן נגרמת הירידה במשקל על ידי הליקובקטר. וגם ננסה להבין האם להליקובקטר פילורי יש יד בעליה במשקל במקרים מסוימים?
התחלנו.

הליקובקטר ירידה במשקל

תוכן עניינים

הליקובקטר פילורי קווים לדמותו.

החיידק החמקמק הזה מצליח לתעתע בבני אדם כבר מאות רבות של שנים. הוא מצליח להגיע איכשהו לקיבתם של אנשים, ומשם הוא מנהל מעין 'חפ"ק' העוסק יום ולילה בגרימת נזק לגוף.

חשוב לציין שלרוב חיידק הליקובקטר פילורי אינו מורגש והוא מתגורר בקיבה מבלי לעורר בעיות מיוחדות, אבל זה לא אומר שהחיידק לא יתחיל לעולל נזקים לגוף כאשר הוא יראה לנכון.

במידה והחיידק מתגלה בקיבה, יש לפעול במהרה להכחדתו המלאה. החיידק עשוי לגרום לשורה ארוכה של בעיות כמו כיבים בקיבה, כיבים בתריסיון, דלקת בקיבה, דלקת בלבלב, ואפילו סרטן קיבה קשה.

אז כיצד נדע שהחיידק חי בקרבנו? כאשר אנחנו סובלים מהתסמינים של הליקובקטר הבאים לאורך יותר משבועיים קיימת סבירות לא מבוטלת שהחיידק נמצא בתוכנו: כאבי בטן, שלשול ועצירות, נפיחות, בחילות והקאות, דימום ממערכת העיכול.

מה עושים במקרה כזה? פונים בהקדם האפשרי לאבחון הליקובקטר אצל הרופא המטפל. הבדיקות המקובלות במקרה של הליקובקטר הן תבחין נשיפה, בדיקת צואה, בדיקת דם וגסטרוסקופיה.

במידה והתוצאה לבדיקה אכן נמצאת חיובית, יש לפנות לרופא המטפל או למומחה לרפואה טבעית להמשך טיפול בחיידק . (במקרה של הליקובקטר הטיפול הטבעי עדיף אצל הרבה מאוד אנשים על פני הטיפול הרפואי, וזאת בגלל שלל סיבות מוצדקות)

 

עכשיו לאחר קבלת רקע בסיסי על החיידק, נדון באחד התסמינים הנפוצים של חיידק הליקובקטר פילורי, והוא ירידה או עליה במשקל.

 

האם הליקובקטר פילורי אכן גורם לירידה במשקל?

אחד התסמינים הנקשרים בשמו של הליקובקטר פילורי זה ירידה במשקל. למעשה יש לא מעט מחקרים המוכיחים את הקשר בין ירידה במשקל להליקובקטר פילורי. וכמו כן הרבה מאוד אנשי רפואה אכן מכירים בירידה לא מוסברת במשקל כתסמין אפשרי להליקובקטר פילורי.

מחקר שנערך לאחרונה הצליח לעקוב אחרי אנשים עם הליקובקטר פילורי ולהוכיח את העובדה שהם ירדו במשקל. המחקר מצא שהירידה הממוצעת במשקל בעקבות זיהום בהליקובקטר פילורי הייתה 4.2 ק"ג, במהלך תקופת מעקב של שנה אחת.

אבל יחד עם כל המחקרים המוכיחים את הקשר בין ירידה למשקל להליקובקטר, חשוב לציין שיש עדיין מומחי רפואה שהם סקפטיים לגבי קשר זה, והם אינם ממהרים לקבל את זה כעובדה מוגמרת.

 

מהן הסיבות בגינן הליקובקטר פילורי גורם לירידה במשקל?

קיימות כמה סיבות בגינן תיתכן ירידה במשקל במקרה של הליקובקטר פילורי, והנה הסיבות העיקריות:

  • החיידק מפרק בגוף חומר הנקרא אוריאה לאמוניה ופחמן דו חמצני.

כאשר האוריאה מתפרקת, היא גורמת לירידה ברמות ה-pH בקיבה, מה שמוביל לירידה ברמות חומצה הידרוכלורית. זה מפחית את כמות הקלוריות הנספגת בגוף ועלולה לגרום לירידה במשקל.

  • החיידק עשוי לגרום לשלשול חריף, כאשר הגוף משלשל את התכולה שלו החוצה לאורך זמן, זה מוביל לחוסר ספיגה בגוף שגורם לירידה במשקל.
  • החיידק עשוי להוביל להעדר תאבון, וכאשר הירידה הזאת בתאבון נמשכת לאורך זמן הרי שברור שזה יגרום לירידה במשקל.

 

האם הליקובקטר פילורי יכול לגרום לעליה במשקל?

הדעה הרווחת בקהילת הרפואה היא שהליקובקטר פילורי אכן עשוי להוביל לעליה במשקל.

מחקר שנערך בעניין הוכיח שלאנשים הנושאים את חיידק הליקובקטר פילורי יש סיכוי גבוה יותר בשני שליש לסבול מהשמנת יתר, לעומת אנשים שאינם מאומתים לחיידק.

 

כיצד גורם הליקובקטר פילורי להשמנה?

יש כמה סיבות לכך שהליקובקטר פילורי גורם לעליה במשקל, והנה הסיבות העיקריות:

  • הליקובקטר פילורי עשוי להגביר את רמות הגרלין, הורמון המעורר תיאבון, אשר לאחר מכן מוביל לעלייה במשקל. וכמו כן הורמונים המיוצרים על ידי החיידק גם מגבירים את רמות האינסולין, מה שעלול לגרום לעלייה במשקל על ידי הגברת אגירת השומן או על ידי גרימת רעב מוגבר וירידה בשובע (תחושת השובע).
  • החיידק עשוי לייצר חומצת קיבה, מה שגורם לגוף לספוג יותר מזון.
  • הליקובקטר הוכח כבעל השפעה שלילית על המשקל גם על ידי שחרור כימיקלים והורמונים הגורמים לדלקת. כימיקלים והורמונים אלו משנים את המערכת האנדוקרינית של הגוף מה שעלול להוביל לעלייה במשקל.
  • הליקובקטר יכול לגרום למחלות אוטואימוניות כמו דלקת בלוטת התריס של השימוטו ומחלת הצליאק. מחלות אוטואימוניות אלו גורמות לדלקת בגוף, אשר מובילה בהמשך לעלייה במשקל על ידי הגברת התיאבון והפחתת רמות האנרגיה.

 

אז מה עושים כאשר יש עליה או ירידה בלתי מוסברת במשקל?

במידה ואתם נתקלים בירידה או בעליה בלתי מוסברת במשקל, מומלץ לכם לשקול ביצוע בדיקת הליקובקטר (במידה ואתם מתעצלים לגשת לרופא, ניתן להזמין היום ערכות בדיקה ביתיות).

חשוב במיוחד לבצע בדיקת הליקובקטר כאשר הירידה או העליה הבלתי מוסברת במשקל מצטרפת לעוד תסמינים המיוחסים להליקובקטר פילורי.

חשוב לזכור שהליקובקטר פילורי עשוי להיות חיידק מאוד מסוכן ואפילו קטלני. ולכן לא כדאי לזלזל בטיפול בו.

 

לסיכום:

  • חיידק הליקובקטר הוא חיידק נפוץ מאוד בקרב בני אדם, הוא אחראי ללא מעט בעיות בריאותיות ברמות סיכון שונות.
  • חלק מהתסמינים של הליקובקטר זה ירידה במשקל, או עליה במשקל. שינוים אלה במשקל עשויים לנבוע משלל סיבות שונות.
  • למרות שהרבה מחקרים מוכיחים את הקשר בין ירידה או עליה במשקל לבין הליקובקטר, יש עדיין מומחי רפואה שעדיין לא קיבלו את זה כעובדה מוגמרת.
  • בכל מקרה כאשר נתקלים בירידה או עליה לא מוסברת במשקל, מומלץ לפנות לבדיקת הליקובקטר בהקדם.

שאלות נוספות

יש לא מעט מחקרים התומכים בקביעה זו. אבל יחד עם זאת יש אנשי רפואה שלא ממהרים לקבל את זה כעובדה מוחלטת.
לא מדובר בסיבה אחת מוחלטת וברורה הגורמת לשינויי המשקל. גם במקרה של ירידה במשקל, וגם במקרה של עליה במשקל, יש מספר סיבות שונות הגורמות לכך.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים