כל הסיבוכים העיקריים של חיידק הליקובקטר פילורי

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

את חיידק הליקובקטר פילורי הלא ידידותי בלשון המעטה, הרבה מאוד אנשים מארחים בקיבתם. חלק ניכר מהם כלל אינם מודעים לכך שהם מהווים אכסניה נוחה לחיידק בעייתי זה.
רוב האנשים כלל לא מכירים את החיידק, ומשכך כמובן שהם לא מודעים לרמת המסוכנות שלו, ולנזקים הפוטנציאליים שהוא עלול לעולל לגוף. אלה שכן נחשפו מעט לחיידק, טועים לחשוב לפעמים שהבעיות של החיידק מסתכמות באי נוחות במערכת העיכול – לא נעים, אך ניתן לחיות עם זה.
אבל האמת היא שחלק מסיבוכי חיידק הליקובקטר פילורי, לא רק לא נעימים ומסוכנים אלא אפילו בלתי הפיכים. במאמר זה נרחיב על הסיבוכים העיקריים הנובעים מהליקובקטר פילורי.

סיבוכים בהליקובקטר

תוכן עניינים

לפני שנדבר על סיבוכיו, מי הוא בכלל הליקובקטר פילורי?

חיידק הליקובקטר פילורי בעט בכל המוסכמות שהיו קיימות בעולם הרפואה עד לפני זמן לא רב, בהקשר של חיידקים בקיבה. בקהילה הרפואית היה קונצנזוס על כך שחיידקים באשר הם לא מסוגלים לשרוד את רמת החומציות הגבוהה מאוד בקיבה.

ואז הגיע הליקובקטר פילורי, והוכיח שלכל כלל יש גם יוצא מן הכלל. החיידק הצליח להדהים את כלל אנשי הרפואה כשהם גילו שהוא מצליח להגיע לקיבת האדם, להתבסס בדופן הקיבה ולשרוד שם לא פחות מעשרות שנים. הגילוי הביא לשינוי עמוק בתפיסה הרפואית, ובזכותו יש היום טיפול יעיל ומציל חיים בחיידק.

החיידק חי בקיבתם של כמחצית מאוכלוסיית המערב, אך לרוב הוא כלל לא מורגש ולא מזיק. אבל בחלק מהמקרים החיידק יוצא מהתרדמת שלו ומתחיל להזיק לקיבה, החיידק עשוי לגרום לדלקת בקיבה, כיבים בקיבה או בתריסיון, ובמקרים קשים יותר אפילו לסרטן קיבה.

כל עוד החיידק לא מייצר תסמינים חריגים, ניתן לחיות לצידו מבלי לטפל בו. אך כאשר הוא מתחיל להתעורר ולהזיק יש להכחיד אותו במהרה. התסמינים הבולטים של הליקובקטר פילורי כוללים: כאבים ואי נוחות בבטן, בחילות והקאות, ירידה במשקל, דימום בצואה או בקיא, נפיחות, שלשול ועוד.

במקרים אלו קיים צורך דחוף לפנות לרופא בהקדם, לצורך קבלת אבחון וטיפול מהיר ויעיל.

 

מתי הליקובקטר פילורי גורם לסיבוכים?

ההנחה היא שכל עוד החיידק לא מעורר 'רעש' בגוף, אזי הוא רדום. וכאשר הוא רדום אין חשש לכך שהוא יזיק אקטיבית לגוף. הסיכון להתפתחות של סיבוכים ברמות חומרה שונות מתחיל כאשר ניכרים תסמינים המאפיינים את החיידק. אלה מהווים בעבורנו למעשה נורת אזהרה שמסמן לנו שהחיידק המסוכן התעורר והתחיל לעבוד.

בשלב הראשון החיידק עשוי לגרום לסיבוכים פשוטים יותר כגון דלקת מקומית או כיבים, אך ככל שהזמן חולף והחיידק לא מדוכא, הוא ממשיך לגרום לנזקים באזור הקיבה שיכולים לעלות עד כדי סיכון חיים ממשי.

אז אם נסכם את זה במילה אחת, הסיבה העיקרית לכך שנגרמים סיבוכים מהליקובקטר פילורי היא, הזנחה!

 

מה הם הסיבוכים העיקריים של הליקובקטר פילורי?

כאשר אנחנו מדברים על סיבוכים הנובעים מהליקובקטר אנחנו לא מתכוונים לתסמינים הרגילים, אלא לבעיות עמוקות יותר שנגרמות לגוף בעקבות הליקובקטר פילורי.

אין דרך החלטית לקבוע מראש מי יפתח את הסיבוכים האלה ומי לא, אך קיימים אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לפתח אותם יותר מכל השאר, והם בין היתר: מעשנים וצורכי אלכוהול באופן לא מבוקר.

 

הסיבוכים עשויים להשתנות מאדם לאדם, כמו גם חומרתם ורמת מסוכנותם. והנה הסיבוכים האפשריים העיקריים של הליקובקטר פילורי:

 

  • כיבים בקיבה ובתריסיון

הליקובקטר פילורי עלול לגרום לכיב קיבה או תריסיון על ידי פגיעה שלו בשכבת הריר בקיבה, מה שחושף את רירית הקיבה למגע מזיק ובעייתי עם חומצות הקיבה העוצמתיות, וזה מה שמוביל בסופו של דבר לכיבים בקיבה או בתריסיון.

 

  • כיב עוברי

הליקובקטר פילורי עלול לגרום לכיבים בקיבה של נשים הרות. וכאשר זה קורה החיידקים מועברים לילד שטרם נולד במהלך ההיריון, וכך הליקובקטר פילורי מועבר מאם לילד ברחם. ואז החיידק גורם לו לנזק ברירית הקיבה, מה שעלול להוביל לכיב.

 

  • דלקת כרונית בקיבה

דלקת קיבה כרונית היא מצב דלקתי כרוני של הקיבה והתריסריון, המאופיין בדלקת מתמשכת שעשויה להוליד מחלת כיב פפטי ואפילו סרטן קיבה. זה יכול להיגרם מגורמים שונים כמו עישון, שימוש באלכוהול, מחלות אוטואימוניות והליקובקטר פילורי.

 

  • סרטן הקיבה

הליקובקטר פילורי עלול לגרום לסרטן הקיבה. זה עלול לקרות בדרך כלל לכל בן אדם שלא מטפל בחיידק בזמן, אבל הסיכון הגבוה יותר במקרה זה הוא עבור אלה שכבר נמצאים בסיכון לסרטן הקיבה, כגון מעשנים ואלה עם היסטוריה משפחתית של סרטן הקיבה.

הליקובקטר פילורי גורם לסרטן הקיבה על ידי פגיעה בתאים המצפים את הקיבה. במקרים מסוימים, זה מתחיל עם כיבים המתפתחים בהשך לסרטן מלא.

 

  • לימפומה קיבה

כאמור הליקובקטר פילורי גורם לדלקת בקיבה, מה שעשוי להוביל לסיכון מוגבר לפתח לימפומה ציסטית. לימפומה ציסטית היא סוג של סרטן שמתחיל בתאים המציפים את הבטן, הנקראים בלוטות לימפה. תאי הסרטן האלה מתפשטים בהמשך לרוב גם לחלקים אחרים בגוף דרך הדם ומערכת הלימפה.

 

אז כיצד מונעים את סיבוכי הליקובקטר פילורי מראש?

כדי למנוע מראש את סיבוכי הליקובקטר פילורי תהיו חייבים להיות קשובים מאוד לגוף שלכם, ולסימני המצוקה שהוא משגר אליכם.

אז אם אתם רואים עד היום בכאבי בטן או בחילות, עצירות או שלשול ועוד בעיות מעין אלו כאשר הן מתמשכות, סתם בעיות עיכול מעיקות. תחשבו שוב. יתכן ואלו הם תסמינים של חיידק הליקובקטר פילורי, והמשך ההתעלמות וההזנחה עשוי לגבות מחיר בריאותי כבד מנשוא.

ולכן כאשר יש חשש לנוכחות של חיידק הליקובקטר, חשוב עד מאוד לפנות בהקדם לרופא. במידה והרופא יתרשם שאכן יש הסתברות לקיומו של חיידק הליקובקטר הוא יפנה אתכם לאבחון. (האבחון הוא לרוב פשוט ולא פולשני, למעט מקרים מיוחדים) במידה ותצאו חיוביים לחיידק, הרופא ימליץ על טיפול אנטיביוטי, שאמור להכחיד את החיידק בתוך 10-14 יום. וכך תמנעו מראש די בקלות, בעיות בריאותיות ממש קשות.

 

האם ניתן למנוע את סיבוכי הליקובקטר פילורי באופן טבעי?

להליקובקטר פילורי יש גם טיפול טבעי מצוין, המבוסס על הרפואה הסינית. הטיפול הזה זוכה לעדיפות אצל הרבה מאוד מטופלים על פני הטיפול הקונבנציונלי מפני שהוא בריא ובטוח יותר מהטיפול האנטיביוטי האגרסיבי בהליקובקטר (הכולל 2/3 סוגי אנטיביוטיקה במקביל).

הטיפול האלטרנטיבי מטפל בהליקובקטר ומונע את הסיבוכים שלו באמצעות תזונה וצמחי מרפא המותאמים אישית לכל מטופל בנפרד, ודיקור סיני. הטיפול הזה גם משקם את הנזקים שהליקובקטר פילורי כבר הספיק לעולל לקיבה.

 

לסיכום:

  • למרות שברוב המקרים חיידק הליקובקטר פילורי לא מורגש, וגם כאשר הוא מורגש זה לרוב באמצעות תסמינים נקודתיים שנדמים כלא כאלה נוראיים, במקרים מסוימים כאשר מזניחים את הטיפול בו הוא עשוי לגרום לבעיות בריאותיות מאוד מסוכנות ואפילו קטלניות.
  • כל עוד החיידק לא מורגש אין צורך לטפל בו, אבל כאשר הוא מתחיל לעורר תסמינים חשוב לשים לב אליהם, ולגשת לרופא לקבלת טיפול מהיר מתאים.
  • התסמינים של הליקובקטר כוללים: כאבים ואי נוחות בבטן, בחילות והקאות, ירידה במשקל, דימום בצואה או בקיא, נפיחות, שלשול ועוד.
  • הסיבוכים האפשריים של הליקובקטר כוללים: כיבים בקיבה או בתריסיון, כיב עוברי, דלקת כרונית בקיבה, סרטן קיבה, ולימפומה קיבה.
  • את תסביכי הליקובקטר ניתן למנוע מראש באמצעות גילוי מוקדם וטיפול אנטיביוטי או לחילופין טיפול אלטרנטיבי.

שאלות נוספות

לרוב ההתפתחות של תסביכי הליקובקטר פילורי, ובמיוחד הקשים שבהם לוקחים זמן. זה עשוי להסתכם בעשרות שנים של התפתחות איטית.
אצל ילדים ההסתברות של התפתחות סיבוכים חמורים של הליקובקטר כמעט ולא קיימת, הסיכון לסיבוכים הולך וגובר עם התקדמות הגיל.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים