כל מה שנחוץ לדעת על חיידק הליקובקטר פילורי בהריון

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

תהליך ההיריון הוא מרגש ללא ספק, אך יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהקשיים המשמעותיים שפוקדים את גופה של אישה הרה. זה כולל הורמונים משתוללים המשפיעים על האיזון בגוף ובנפש, כאבי גב, עייפות, קשיי תנועה ועוד.
לצד כל אלה יש חיידק בקיבה בהריון בשם הליקובקטר פילורי, שנוכחותו בגוף האישה ההריונית עשויה להוסיף קושי נוסף בלתי נסבל על הקושי הקיים ממילא במהלך ההיריון. וכאילו לא די בכך, הנוכחות של החיידק יכולה להשפיע ישירות לרעה גם על העובר.
בחיידק הליקובקטר ניתן לטפל בצורה יעילה במהירות יחסית, ולכן אין שום סיבה הגיונית שאישה הריונית תשלים עם נוכחות החיידק בגופה בתקופת ההיריון המורכבת. על כך תקראו בשורות הבאות.

הליקובקטר פילורי בהיריון

תוכן עניינים

מתכננות הריון, כבר בהיריון? הכירו את חיידק הליקובקטר פילורי.

חיידק הליקובקטר פילורי לא מופיע רק בהריון. הוא קיים בכל שכבות האוכלוסייה מילדים קטנים ועד למבוגרים. אך במהלך ההיריון חלים שינויים בקיבה שהופכים אותה לפגיעה יותר לזיהום מחיידק הליקובקטר פילורי שעלול לגרום בין היתר לכיבים בקיבה ובתריסיון ולדלקת קיבה.

החיידק נוכח בקיבתם של כ50 אחוזים מאוכלוסיית מדינות המערב. החיידק עובר בין אדם לאדם באמצעות מגע של רוק או צואה, או אכילת מאכלים ושתיית משקאות המזוהמים עם החיידק. הליקובקטר חותר ישירות לקיבה ונשאר בדופן הקיבה, שם הוא מסוגל לחיות עשרות שנים למרות רמות החומציות הגבוהות במיוחד של הקיבה.

אצל רוב בולט של נשאי החיידק לא קיימים תסמינים כל שהם, וזאת מכיוון שאצלם החיידק רדום ולא מזיק. אך אצל חלק מהנשאים מתחילים להופיע תסמינים של הליקובקטר כמו: כאבי בטן, בחילות והקאות, נפיחות, שלשול, עצירות, ירידה במשקל, דימום בקיא או בצואה ועוד. תסמינים אלה מופיעים כאשר חיידק זה מתעורר מהתרדמת ומתחיל לפלוט כמות גבוהה של רעלנים שמזיקים לקיבה. אבל זה לא מסתכם רק בתסמינים אלו, זה יכול להתפתח גם לסיבוכים משמעותיים יותר כמו כיבים בקיבה ובתריסיון, דלקת קיבה כרונית, ואפילו סרטן קיבה.

את החיידק ניתן לאבחן באמצעות בדיקות פשוטות, וכמו כן אפשר בהחלט לטפל בו. ולכן חשוב שנשים הריוניות הסובלות ממנו יותר משאר האוכלוסיה, תהינה מודעות לחיידק, לסיכוניו ולדרכי הטיפול בו.

 

את עוד לא בהריון? רגע לפני, תוודאי שאת נקיה מחיידק מהליקובקטר פילורי.

הדרך הכי טובה היא פשוט להימנע מראש מהתמודדות עם הליקובקטר במהלך ההיריון. מכיוון שהטיפול המקובל בהליקובקטר הוא טיפול אינטנסיבי של 2/3 סוגי אנטיביוטיקה שנלקחים במקביל, מה שלא מומלץ במהלך הריון.

אז מה עושים?

לקראת ההיריון וגם במהלכו מומלץ להקפיד על היגיינה. לשטוף ידיים הרבה, להימנע משתיה או אכילה בכלים של אנשים אחרים, ולוודאות שהאסלה סטרילית לפני שמתיישבים עליה. כמו כן מומלץ לערוך בדיקה להליקובקטר לקראת הכניסה להריון. הבדיקה היא פשוטה, אמינה ולא פולשנית לרוב. מדובר בשלוש בדיקות נפוצות שהן: תבחין נשיפה, אנטיגן צואה ובדיקת דם.

במידה ואכן הבדיקה מתבררת כחיובית לחיידק, מומלץ להכחיד את החיידק עוד בטרם תחילת תהליך ההיריון.

יצוין שבגלל שברוב המקרים הליקובקטר פילורי לא מתבטא בתסמינים, נוכחותו עשויה להיות מוסתרת מהתודעה לפני ההיריון, ולהתפרץ רק במהלך ההיריון. ולכן גם אם אין תסמינים מיוחדים לפני ההיריון מומלץ לשקול בדיקת הליקובקטר.

 

ההשפעות של הליקובקטר פילורי בהריון על העובר

הליקובקטר פילורי עשוי לגרום לצרות לא פשוטות במהלך ההיריון עד כדי אשפוז של נשים הריוניות. אבל הבעיות של הליקובקטר פילורי במהלך הריון לא מסתכמות רק באי נוחות או בקשיים כאלה או אחרים שתוקפים רק את האישה ההרה. יש לחיידק גם השלכות ישירות על העובר.

כאשר האם חיובית להליקובקטר פילורי זה האחרון עשוי לעבור לעובר ולגרום לו לשלל סיבוכים במידה וזה לא מטופל כנדרש, כגון:

ועוד שלל בעיות בריאותיות, כאשר במקרי קיצון זה עלול להגיע עד כדי הפלה טבעית.

 

טיפול בהליקובקטר פילורי במהלך הריון

אז כפי שכבר הבנתן בחלק הראשון של המאמר, להזניח ולהתעלם מהליקובקטר פילורי במהלך הריון זה לא אופציה. ולכן חשוב קודם כל כאשר יש חשד על קיומו של החיידק במהלך ההיריון לבצע אבחון. במידה וזה יוצא חיובי יש לטפל בחיידק באמצעות טיפול טבעי/אלטרנטיבי. מכיוון שכאמור לעיל הטיפול האנטיביוטי בהליקובקטר האגרסיבי לא מומלץ במהלך ההיריון.

כמובן שכל זה כפוף להתייעצות אישית עם הרופא המטפל.

הטיפול הטבעי להליקובקטר פילורי מורכב מתזונה נכונה, צמחי מרפא ודיקור סיני.

למזון שאנחנו צורכים יש השפעה ישירה על התפתחות או לחילופין דיכוי הליקובקטר פילורי ותסמיניו. בעוד יש מאכלים המעודדים את התפתחות החיידק, יש גם כאלה שמדכאים אותו. בנוסף לתזונה הנכונה משלבת הרפואה הטבעית גם צמחי מרפא מעולים, שמקשים מאוד על תפקודו של החיידק בקיבה. ומה שמשלים את הטיפול זה דיקור סיני שעוזר לרפא כיבים ולהפחית דלקת במידה ואלה נוצרו בעקבות נוכחות הליקובקטר פילורי.

הטיפול הטבעי הוכח ככזה שמסייע מאוד לנשים הריוניות והעובר שלהן לעבור את ההיריון בבריאות מקסימלית ובבטחה.

 

לסיכום:

  • הליקובקטר פילורי הוא אמנם חיידק המצוי בקיבתם של הרבה מאוד אנשים, אך השפעתו על נשים הריוניות היא קשה יותר וזאת בשל שינויים בקיבת האישה ההריונית, שהופכים אותה לפגיעה יותר למעלליו של החיידק.
  • מכיוון שבמהלך ההיריון לא מומלץ לקבל את הטיפול הקונבנציונלי המתבסס על 2/3 סוגי אנטיביוטיקה. מומלץ לבדוק עוד לפני תחילת ההיריון שאין נוכחות של החיידק בקיבה, ולטפל בהתאם במידה והוא קיים. וכמו כן מומלץ לאמץ הרגלי היגיינה לקראת ההיריון ובמהלכו כדי לא להידבק בחיידק.
  • מעבר לעובדה שהחיידק גורם לבעיות לאישה ההרה, הוא עלול גם להשפיע לרעה על העובר. לכן קריטי לטפל בו בהקדם.
  • הטיפול המומלץ להליקובקטר במהלך ההיריון הוא טבעי והוא כולל: תזונה נכונה, צמחי מרפא ודיקור סיני. אך כל זה חייב להיות בתיאום ובלווי הרופא המטפל.

שאלות נוספות

זה ממש לא מחייב. אמנם הסיכוי לאישה הריונית לסבול מתסמיני החיידק גבוה יותר, אבל זה לא אומר שכל אחת תסבול מהם.
תסמיני החיידק יכולים להופיע בכל שלב במהלך ההיריון, וזה עשוי להיות שונה מאישה אחת לחברתה.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים