גזים ונפיחות – קיבה רגישה, או חיידק הליקובקטר פילורי?

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

אנשים חיים שנים עם גזים ונפיחות בבטן, במיוחד אחרי הארוחות, והם חושבים שזה פשוט חלק מהחיים, ואין דרך להתפטר מהם.
הם נחשבים לאנשים בריאים לחלוטין, ולא ידוע להם על רגישות למאכלים מסוימים, ועדיין גזים קשים ונפיחות לא נעימה וכואבת, הופכים את חייהם להרבה פחות איכותיים ונוחים. 'יש לי קיבה רגישה מאוד' הם מסבירים לעצמם, וכך הם ממשיכים לחיות עם גזים ונפיחות שנים ארוכות.
גם אתם מאלה? כדאי שתדעו שייתכן שאתם חיוביים לחיידק הליקובקטר פילורי, ואם תטפלו בו תהנו מחיים נטולי גזים ונפיחות – על כך בשורות שלפניכם.

גזים ונפיחות והליקובקטר

תוכן עניינים

כמה מילים על חיידק הליקובקטר פילורי

חיידק הליקובקטר פילורי מתבסס ברירית של הקיבה האנושית, שם הוא מסוגל לשרוד עשרות שנים. החיידק נפוץ מאוד, ובמדינות המתקדמות הוא מצוי בלא פחות מ50% מהאוכלוסייה.

אצל רוב האנשים החיידק לא יהיה מורגש והוא לא ייצר סימפטומים. כאשר זה המצב החיידק לא נחשב למסוכן. אך בחלק קטן יותר של הנשאים של החיידק, זה האחרון יתחיל להיות פעיל ולגרום לדלקת בקיבה, כיבים בקיבה ובתרסיון. פעילות שלילית זו של החיידק בקיבה, תפר את האיזון הבריא של הקיבה ומערכת העיכול, ותגרום לשורת תסמינים קשים כגון: כאבים ואי נוחות ברום הבטן, בחילות והקאות, שיעול כרוני, אנמיה, עצירות, ירידה בלתי מוסברת במשקל, דימום במערכת העיכול ועוד.

חיידק הליקובקטר פילורי גם עשוי להיות מסוכן מאוד, אם לא מטפלים בו ומחסלים אותו בזמן. על פי ארגון הבריאות העולמי, חיידק הליקובקטר פילורי עשוי לגרום להתפתחות של סרטן הקיבה בטווח הארוך.

אז מה עושים אם סובלים מתסמיני הליקובקטר פילורי? פונים לרופא ומבקשים הפנייה לבדיקה לגילוי הליקובקטר. ברוב הפעמים הרופא ימליץ על בדיקת הליקובקטר לא פולשנית, כגון; תבחין נשיפה או בדיקת צואה. במיעוט המקרים וכאשר יש נסיבות מיוחדות ישלח הרופא את המטופל לבדיקת אנדוסקופיה לגילוי החיידק.

 

האם גזים ונפיחות נובעים בהכרח מחיידק הליקובקטר פילורי?

אנשים רבים סובלים מגזים ותחושת נפיחות בבטן. בדרך כלל זה קורה לאחר צריכת מאכלים מסוימים, ארוחות כבדות, או תרופות מסוגים שונים. גזים ונפיחות מהסוג הזה, הם זמניים וחולפים.

אך יש אנשים שסובלים מגזים ונפיחות באופן כרוני ואקוטי. זה אומר שהגזים ותחושת הנפיחות הם חלק אינטגרלי מהחיים שלהם. לפעמים בעצימות נמוכה יותר, ולעיתים בעצימות בלתי נסבלת שיכולה לגרום לחוסר יכולת לתפקד ולעבוד. במקרים מהסוג הזה, הגזים והנפיחות יכולים להיעלם לתקופה קצרה, ולאחר מכן לחזור שוב.

חיידק הליקובקטר הוא לא היחידי שעשוי לגרום לגזים ונפיחות, זה יכול להיות רגישות למזונות ספציפיים, בעיות עיכול מסוגים שונים ועוד. אך אם סובלים מגזים ונפיחות לאורך זמן, ללא סיבה מוסברת או נראית לעין, מומלץ לפנות לבדיקה לגילוי חיידק הליקובקטר פילורי.

 

כיצד גורם חיידק הליקובקטר פילורי לגזים ונפיחות?

ייתכן שהגזים והנפיחות הם כתוצאה ישירה מפעילות החיידק, כלומר החיידק הוא זה שמשבש את התפקוד התקין של הקיבה וגורם לגזים ונפיחות. וייתכן שהחיידק הוא רק אינדיקטור לחולשה כללית של מערכת העיכול שמאפשרת לחיידק הליקובקטר לשגשג, וללא קשר היא גם גורמת לגזים ולנפיחות.

לא משנה מה הסיבה. הנוכחות של החיידק בקיבה רק תחמיר את המצב, ובטח שלא תתרום לריפוי והשיקום.

כאשר מערכת העיכול חלשה, זה אומר שיש הפרשה לא מספקת של מיצי מרה ואנזימי עיכול, מה שמשבש את התפקוד התקין של מערכת העיכול ומאפשר לחיידקים, דוגמת הליקובקטר פילורי להתפתח ולשגשג. כאשר זה המצב נפגם תהליך פירוק ועיכול המזון, והמזון שמשתהה זמן רב מידי בקיבה כתוצאה מכך, עובר תהליך של תסיסה שגורם בתורו לגזים ונפיחות.

 

כיצד מתמודדים עם גזים ונפיחות בשל חיידק הליקובקטר פילורי?

הדבר הראשון שיש לעשות, זה להרוג את החיידק בהקדם. את זה אפשר לעשות בעזרת טיפול אנטיביוטי חזק המשלב 2 או 3 סוגי אנטיביוטיקה וכמו כן גם תרופה נוגדת חומצה.

שיטת טיפול זו אומנם יעילה אצל רוב האנשים, אבל היא עלולה בחלק מהמקרים לגרום לתופעות לוואי או לפיתוח עמידות של הגוף לאנטיביוטיקה. לכן מעדיפים הרבה אנשים דווקא טיפול אלטרנטיבי טבעי בחיידק, המשלב תזונה מותאמת אישית וצמחי מרפא.

במקרה של נפיחות וגזים בשל חיידק הליקובקטר, לא יהיה מספיק לחסל את החיידק. אלא גם לשקם את מערכת העיכול ולחזק אותה. לכן מומלץ לצרוך פרוביוטיקה, כדי לתמוך בחיידקים החיוביים במערכת העיכול.

לטיפול וחיזוק יסודיים יותר במערכת העיכול מומלץ לפנות למטפל טוב ברפואה הסינית, שיתאים למטופל תזונה ייעודית וצמחי מרפא מעולים לחיזוק מערכת העיכול.

 

לסיכום:

  • גזים ונפיחות הם תופעות לא נעימות, שמופיעות לעיתים קרובות יחד עם חיידק הליקובקטר פילורי.
  • לעיתים החיידק הוא זה שפוגע במערכת העיכול וגורם לגזים ונפיחות, ולפעמים חולשה כללית של מערכת העיכול מאפשרת לחיידק הליקובקטר לשגשג וגורם גם ללא קשר לנפיחות וגזים במערכת העיכול.
  • מומלץ לפנות לטיפול ברפואה הסינית לחיסול החיידק, ולחיזוק מערכת העיכול.

שאלות נוספות

כן. אם הוא משגשג ולא מטופל, זה לא ייעצר בגזים ונפיחות, אלא ימשיך גם לכאבי בטן ועוד תסמינים.
יש לפנות לתבחין נשיפה או בדיקת צואה לגילוי הליקובקטר.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים