האם זה נכון שיש קשר בין הליקובקטר פילורי לצרבת?

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

זה די ברור שהליקובקטר פילורי הוא לא חיידק ידידותי מידי לקיבת האדם. הוא אחראי ללא מעט תופעות לוואי מעיקות, התפתחות של בעיות מסוימות במערכת העיכול, ובמקרים קיצוניים הוא עשוי לגרום אפילו לסרטן הקיבה.
בעוד יש תסמינים כגון כאבי בטן, בחילות, שלשול, עצירות ועוד. שהקשר שלהם לחיידק הליקובקטר הוא ברור. הרי שיש תסמין אחד שלגביו אין בהירות לגבי השתייכותו לרשימת התסמינים של החיידק, והתסמין הזה הוא צרבת.
בשורות הבאות ננסה להבין יותר האם יש קשר בין צרבת להליקובקטר פילורי.

הליקובקטר וצרבת

תוכן עניינים

מעט רקע על הליקובקטר פילורי וצרבת.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק קטנטן שמצליח להשתחל לקיבתם של לא פחות מ50% מהאוכלוסייה. אבל למזלנו החיידק הזה רדום לרוב, ולא מחולל בעיות בגוף. יש אנשים שמסתובבים עם החיידק הזה בקרבם לאורך עשרות שנים והם חיים את חייהם בטוב ובנעימים.

הבעיה של החיידק הזה, היא במקרה והוא מתעורר. אז הוא מתחיל להיות פעיל בקיבה שלנו ולהוביל שם מהלכים שנוגדים את הפעילות התקינה של מערכת העיכול, וחמור מכך הוא עשוי לחולל כיבים, דלקות ואפילו סרטן במידה והטיפול בו מוזנח לאורך זמן.

שורת התסמינים של הליקובקטר ארוכה למדי, והיא כוללת בעיות במערכת העיכול, בחילות והקאות, עייפות כללית, כאבי בטן, נפיחות ועוד.

לגבי צרבת קיים אי וודאות, האם היא עשויה להיות תולדה של הליקובקטר פילורי, או שאין הוכחה לקשר בין השניים.

 

האם צרבת קשורה להליקובקטר? – נקלעתם לוויכוח גדול.

בעוד יש רופאים (בעיקר משיטות טיפול אלטרנטיביות) ששמים את כל יוקרתם על הקשר בין הליקובקטר לצרבת. דווקא ברפואה הממסדית לא ממהרים למתוח קו בין השניים. ויותר מזה הנטייה בעולם הרפואה המסורתית היא לקבוע שאנשים הנושאים בקרבם את חיידק הליקובקטר סובלים פחות מתופעת הצרבת ביחס לשאר חלקי האוכלוסייה.

זאת הסיבה שחלק מהמומחים יענו בביטחון שיש קשר ברור ומוצק בין צרבת להליקובקטר, וחלק אחר ישללו אפשרות זו בהינף יד. ואנחנו נשארים בתווך מעט מבולבלים. ולכן נציג לכם כאן את טענת שני הצדדים.

 

מה גורם למצדדים שיש קשר לחשוב כך?

הרופאים הטוענים שיש קשר סוברים שבמקרה בו הליקובקטר פילורי מתעורר ופועל בקיבה, הוא מחליש את רמת החיסוניות של הגוף בד בבד עם החלשת ושיבוש מערכת העיכול, ובהמשך יוצר החיידק דלקת באזור.

הטענה היא שאז יש עליה ברמת החומציות בקיבה, וגם השריר שמפריד בין הקיבה לוושט במטרה למנוע מעבר של המיצים החומציים בקיבה לוושט (צרבת נוצרת כאשר מיצים חומציים מהקיבה מצליחים להגיע לוושט, שלא מסוגל להכיל את רמת החומצתיות שלהם ונצרב) מתרופף בעקבות הדלקת. והשילוב בין רמת החמוציות הגבוהה של מיצי הקיבה להתרופפות השריר גורם לתופעת הצרבת להתפתח.

 

מה גורם למצדדים שאין קשר לחשוב כך?

בעולם הרפואה המסורתי טוענים, שעם כל הכבוד ללוגיקה שמנסה לקשור בין הליקובקטר פילורי לצרבת, טרם הוכח קשר נסיבתי בין מעלליו של החיידק לקיבה, לבין צרבת.

שם טוענים את ההפך הגמור. הם גורסים שאם כבר קיים קשר בין הליקובקטר פילורי לצרבת, אז הוא דווקא לטובה. כלומר בדקו ומצאו, שבקרב אנשים שמתלוננים על התמודדות עם צרבת, נמצאה פחות נוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי ביחס לשאר האוכלוסייה.

אם כך יוצא שאי אפשר לקשור את הצרבת לחיידק.

 

למה כל כך חשוב לקבוע האם הצרבת נגרמת מהליקובקטר?

צרבת היא תופעה נורא מציקה, והיא גם די שכיחה. כך שייתכן מאוד שאתם סובלים מצרבת בגלל תזונה לקויה, צורת אכילה שגויה, שתייה מועטה מידי, העדר פעילות גופנית מספקת, הריון ועוד שלל גורמים וסיבות.

תמיד חשוב לאפיין את שורש הבעיה שבגינה אנחנו סובלים מהצרבת, וזאת בכדי לטפל בה מהשורש ולמגר אותה.

ולכן השאלה האם יש קשר בין הליקובקטר פילורי לצרבת היא חשובה. מפני שאם יש צדק בטענה, שהרי שהצרבת לא תעלם ללא טיפול יסודי בחיידק.

 

אז תכלס מה עושים במקרה של צרבת עם חשש להליקובקטר?

היות והקשר בין הליקובקטר לצרבת הוא לא מוחלט, שלא לומר די קלוש. אז קודם כל תנסו לתלות את הסיבה לצרבת לגורמים השכיחים יותר. תתקנו את התזונה שלכם, תשתו מים, תאכלו בצורה נכונה יותר וכו'. במידה ואתם משיגים הקלה על הצרבות בעקבות שינויים אלו מה טוב.

ואם לא, תיגשו לרופא. ייתכן והוא יעלה על הגורם הפנימי לצרבת, וייתכן שהוא יחליט לשלוח אתכם לבדיקה לגילוי הליקובקטר פילורי.

והכי חשוב תפנו לרופא שאתם סומכים עליו שינחה אותכם לכיוון הנכון.

 

לסיכום:

  • הטענה לפיה יש קשר בין הליקובקטר פילורי לצרבת, נשמעת שוב ושוב. אך מסתבר שהעניין לא ברור בכלל.
  • בעוד ברפואה האלטרנטיבית מכירים יותר בקשר בין השניים, ברפואה המסורתית טענים שקשר כזה טרם הוכח. אלא ההפך, נמצא שאנשים עם צרבת סובלים פחות מהליקובקטר.

שאלות נוספות

הקשר בין הליקובקטר לצרבת עדיין לא ברור מספיק. כנראה שלצרבת במקרה זה אין קשר לחיידק.
יש רופאים שטוענים חד משמעית שכן, בעוד רבים אחרים טוענים שאין כל קשר בין השניים.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים