הכול על דלקת בקיבה (גסטריטיס) שמקורה בחיידק הליקובקטר פילורי.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

כאבי בטן הם כאבים עזים שגורמים לנו להתפתל מסבל. רובינו 'זכינו' לחוות אפיזודות של כאבי בטן כמה פעמים בחיים, ומודעים לאי נעימות שבדבר.
כאבי בטן יכולים לנבוע משלל סיבות, כגון אכילה מופרזת ולא מאוזנת, עצירות, שלשול ועוד. במקרים אלו הכאב בא לזמן קצר יחסית ונעלם. אך לפעמים אנחנו נתקלים בכאבי בטן שמתמשכים ומתמשכים, ואנחנו לא מצליחים להבין מה הוא הגורם להם.
במקרה כזה ייתכן מאוד שמדובר בדלקת בקיבה שנגרמה בעקבות חיידק הליקובקטר פילורי. על כך תקראו בשורות הבאות.

דלקת בקיבה והילקובקטר פילורי

תוכן עניינים

רקע כללי על חיידק הליקובקטר, ודלקת בקיבה שהוא עשוי ליצור.

השם של החיידק הזה הוא די מסורבל, אבל כדי לכם לשנן אותו מכיוון שמדובר בחיידק נפוץ מאוד שעשוי לגרום לכם לסבל רב. החיידק מסתנן לתוך קיבתם של המון אנשים (כ50% מהאוכלוסייה) ומשתכן ברירית הקיבה שלהם.

ברוב המקרים החיידק רדום ולא מזיק, וכך הוא עשוי לדור איתנו בכפיפה אחת עשרות שנים. אך בחלק מהמקרים הוא מתעורר, ומתחיל לפעול באופן אקטיבי. אז הוא כבר ממש מסוכן לנו, ועלינו לסלק אותו מהקיבה כמה שיותר מהר.

למרות שלהמון אנשים יש את החיידק, ההמלצה הרפואית היא להתעלם מנוכחותו כל עוד הוא לא מורגש. אך מהרגע בו מזהים תסמינים (כאבי בטן, גזים ועוד) יש להכחיד אותו במהירות.

הליקובקטר עשוי לעולל שלל בעיות בקיבה, אחת הנפוצות שבהן היא דלקת בקיבה (גסטריטיס). הקיבה  שלנו היא בית מלאכה לפירוק המזון שלנו, אחד 'מכלי העבודה' לפירוק המזון, הן חומצות חזקות שמופרשות בקיבה, שתפקידן לפרק את התכולה. כדי שהקיבה העדינה שלנו לא תיפגע מהחומצות התוקפניות, היא מצופה ברירית מיוחדת שיודעת להתמודד עם החומצות ומגנה עליה. כאשר חיידק הליקובקטר פעיל בקיבה, הוא פוגע בתאים של הרירית, וכך היא מעבדת את היכולת להתמודד עם החומצות, מה שגורם לה להפוך להיות דלקתית.

הליקובקטר פילורי הוא הגורם העיקרי והמרכזי לדלקות בקיבה, אך לעיתים רחוקות יותר, יכולה דלקת שכזו להיווצר בעקבות צריכה מוגזמת של אלכוהול, או שימוש במשככי כאבים ממשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים.

 

איך יודעים אם יש דלקת בקיבה – גסטריטיס תסמינים

התסמינים לא מופיעים לרוב ברצף. הם מתפרצים לזמן מה ונעלמים, חוזרים שוב ונחלשים, וחוזר חלילה. הם עשויים להימשך ואף להחמיר כל עוד לא מטפלים בדלקת ברירית הקיבה. ולכן חשוב להיות ערים לכל כאב בטן שהוא מעבר לסתם כאב סטנדרטי, ולפנות לרופא בהקדם.

התסמין העיקרי הם כאבי בטן ברום הבטן. במקרים מסוימים מחליפות את הכאבים תחושות של נפיחות ואי נוחות בחלקו העליון של הבטן. יכולים להופיע גם תסמינים בדמות, בחילות והקאות.

בהופיע הסימפטומים הבאים יש לפנות לבדיקה רפואית באופן מיידי:

  • בחילות או הקאות שנמשכות מספר ימים
  • קיא עם דם
  • צואה כהה
  • עצירות חמורה
  • כאבי בטן עוצמתיים במיוחד
  • כאבים בקיבה העליונה (כאבים ברום הבטן)

 

כאמור הכאבים לא יחלפו, כל עוד לא נטפל בדלקת. ולכן התעלמות מהתסמינים עשויים להוביל אותנו לשבועות ואף לחודשים של סבל מיותר ואף לסיבוכים מיותרים.

 

מה הם הסיכונים באי טיפול בגסטריטיס כרונית?

מעבר לסבל הנורא הנגרם מכאבים בקיבה, עשוי אי הטיפול להוביל למצבים חמורים יותר. הסיבוך הנפוץ ביותר הוא היווצרות של פצעים (כיבים) ברירית של הקיבה, מה שמוכר גם בשם אולקוס. כיבים אלה עלולים לגרום לכאב עוצמתי עוד יותר. במקרים לא רבים, עשויים הכיבים בקיבה להוביל לסיבוכים משמעותיים יותר. הסיכון היותר משמעותי בהזנחת הטיפול בדלקת הקיבה, היא העובדה שזה מעלה את הסיכון לפתח גידולים בקיבה.

הטיפול בדלקת הוא די פשוט ומהיר, והוא מתמשך על פני כמה ימים עד 14 יום, כך שחבל על כל רגע מיותר של סבל.

 

טיפול בדלקת בקיבה – ככה מטפלים בדלקת בקיבה / גסטריטיס הנגרמת מחיידק הליקובקטר פילורי

 

הטיפול בדלקת הוא בשני ממדים.

 

  1. טיפול מיידי בדלקת ובתסמיניו

הרופא ירשום למטופל תרופות שמורידות את רמת החומציות הגבוהה בקיבה. תרופות אלו תקלנה על הכאבים, ותעזורנה לרירית הקיבה להתאושש ולחזור לעצמה. כמו כן יתבקש המטופל להימנע מצריכת מזונות שמגרים את רירית הקיבה כגון: מזון חומצי, שומני, חריף או מתובל. כמו כן יש להימנע משתיית אלכוהול וצריכת משככי כאבים ממשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים.

 

  1. קטילת הגורם לדלקת – חיסול חיידק הליקובקטר

כמובן שאם נטפל בדלקת ולא נחסל את הגורם לה, אנחנו עשויים למצוא את עצמנו בסיטואציה דומה, תוך זמן קצר מאוד.

הרופא יעשה אבחון לגילוי החיידק, ובמידה והמטופל יימצא חיובי להליקובקטר, הוא יקבל טיפול אנטיביוטי לחיסול החיידק. הטיפול האנטיביוטי הוא יעיל ברוב המקרים והוא נמשך על פני כ 10 עד 14 ימים.

 

לסיכום:

  • הליקובקטר פילורי עשוי לגרום לדלקת בקיבה, המכונה גם גסטריטיס.
  • הדלקת עשויה לגרום לתסמינים לא נעימים, לכיבים בקיבה, ובמידה והיא כרונית ולא מטופלת היא עשויה להגביר את הסיכון לפתח גידולים בקיבה.
  • בדלקת יש לטפל בהקדם, והטיפול כולל גם את הכחדת חיידק הליקובקטר.

שאלות נוספות

ברוב המקרים היא לא מסוכנת, בתנאי שהיא מטופלת כהוגן. דלקת כרונית ולא מטופלת עשויה בהחלט להוביל למצבים מסוכנים.
הדרך הקלה ביותר היא לבצע בדיקה פשוטה לגילוי הליקובקטר.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים