הכול על הקשר המזיק בין עישון להליקובקטר פילורי.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

מה לא נאמר כבר על עישון? יש קונצנזוס בעולם הרפואה על כך ששום דבר טוב לא יוצא מעישון, בלשון המעטה. עישון עשוי לגרום לאין ספור בעיות וסיבוכים בריאותיים מסוכנים.
ולכן לא פלא לשמוע, שגם במקרה של החיידק הליקובקטר פילורי, העישון לא בדיוק לוקח חלק במאמצים שלנו להתמודד עם החיידק בצורה טובה, אלא ההפך הוא הופך את הגוף שלנו לחלש ולפגיע יותר לנזקיו ולתסמיניו של החיידק.
על כל מה שחשוב לדעת על הקשר בין עישון, לחיידק הליקובקטר פילורי תקראו במאמר זה.

עישון והליקובקטר

תוכן עניינים

תחילה מעט רקע על הליקובקטר פילורי.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק מאוד נפוץ, במיוחד בעולם המערבי. הוא מצוי אצל הרבה מאוד אנשים. אך ברוב המקרים הוא לא מורגש כלל, הוא שומר על פרופיל נמוך בגוף ואז הוא לא מסוכן.

החיידק מתיישב ברירית הקיבה ומסוגל לחיות בה עשרות שנים. העובדה שהחיידק מסוגל לשרוד את התנאים החומציים מאוד של הקיבה, היא מאוד מפתיעה. מפני שאין חיידק נוסף שמסוגל לשרוד בתנאים דומים, זולת הליקובקטר.

חיידק הליקובקטר פילורי הופך להיות מסוכן, כאשר הוא מתעורר ומתחיל לגרום לתסמינים. כאשר התסמינים מופיעים, הם מהווים עדות לכך שהחיידק איננו סטטי יותר, והוא התחיל להיות אקטיבי. וזה רע ומסוכן מאוד.

תחילה עשוי החיידק לגרום לתסמינים כמו כאבי בטן, אי נוחות בבטן ועוד. בהמשך עשוי החיידק לגרום לדלקת ולכיבים בקיבה ובתריסיון. ומה שהופך את החיידק הזה למסוכן וקטלני במיוחד, זו העובדה שהוא עשוי לגרום לסרטן הקיבה. ולכן אין מנוס מלהתייחס לחיידק הזה במלא הרצינות וכובד הראש.

 

הקשר הבעייתי בין הליקובקטר פילורי לעישון.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק שעשוי לפגוע בכל אחד בכל גיל. אך המעשנים שבינינו נמצאים בקבוצת סיכון לסבול יותר מהחיידק ומסיבוכיו.

העישון עושה רע מאוד לגוף, את זה כל ילד יודע. וגם במקרה של הליקובקטר פילורי העישון אינו 'טומן ידו בצלחת' ומביא את היכולות של החיידק להזיק, לרמות קשות במיוחד.

 

העישון מזיק בשני רבדים:

 

  1. עידוד צמיחת והתפתחות החיידק

עישון מעודד את הצמיחה של חיידק הליקובקטר פילורי על ידי הגברת רמת החומציות של הקיבה אשר יוצרת סביבה אידיאלית עבור חיידק זה לשגשג בה.

 

  1. חשיפת הגוף לפגיעותיו של החיידק

כאמור החיידק הליקובקטר פילורי כשהוא פעיל בקיבה הוא גורם לדלקת ברירית הקיבה. הדלקת עלולה להוביל לכיבים ובהמשך אפילו לסרטן הקיבה. עישון מגביר את הסיכון לפתח מחלות אלו מכיוון שהוא מקדים את החיידק ופוגע ברירית הקיבה והופך אותה לרגישה יותר לזיהום על ידי חיידקי הליקובקטר פילורי. ומאותה סיבה הגוף גם חשוף יותר לפגיעותיו של החיידק, ואין לו את היכולת הנדרשת להתמודד ולהילחם עם החיידק ולצמצם את פגיעותיו הכואבות וההרסניות.

מה שאומר שאצל אנשים מעשנים הסיכוי שחיידק הליקובקטר יצמח וישגשג גבוה הרבה יותר משאר האוכלוסייה, וכן הסיכוי שהוא יצליח לפגוע בגוף בצורה משמעותית וקשה.

אנשים מעשנים עשויים לפתח בסבירות גבוהה יותר דלקת, כיבים וסרטן הקיבה כתוצאה מחיידק הליקובקטר.

 

האם יש צורך לחדול מלעשן כשמתמודדים עם הליקובקטר פילורי?

אין ספק שהדבר הכי מתבקש לעשות כאשר סובלים מהליקובקטר זה לחדול מיידית מלעשן. אני יודע שהשורה האחרונה תיתפס כהזויה וכמעט לא ישימה בעייני אנשים מעשנים. אבל זו האמת, והיא צריכה להיאמר.

במידה ואתם מעשנים כבר הרבה שנים, סביר להניח שהגוף שלכם יתמודד בצורה פחות טובה עם החיידק ביחס לאנשים לא מעשנים. אבל את הנעשה בעבר אין איך לשנות כעת. ומה שכן עדיין בידנו לעשות זה למנוע מהעישון להחמיר את המצב בהווה.

במידה והמשימה של להפסיק לעשן נשמעת לכם מופרזת וקשה מידי, לפחות תחדלו מלעשן עד לסיום בטיפול האנטיביוטי או הטבעי בחיידק (מדובר בטיפול לא ארוך מידי). או שלפחות תפחיתו בצורה משמעותית את כמות הסיגריות שאתם מעשנים ביום.

 

האם העישון גורם להתפתחות חיידק הליקובקטר וסיבוכיו בטווח המיידי?

העישון הוא לא הגורם הבלעדי לחיידק הליקובקטר. אבל במקרה והחיידק קיים, העישון בהחלט עשוי לדרדר ולהחמיר את המצב.

לרוב חיידק הליקובקטר פילורי לא מתעורר ביום אחד ומתחיל להזיק, זה בדרך כלל תהליך איטי שלוקח שנים, ולעיתים אפילו עשרות שנים. תהליך ההתפתחות של זיהום מהליקובקטר עשוי להיות מושפע במידה רבה מעישון, מה שאומר שהעישון בהחלט עשוי להאיץ את התהליך, גם אם הוא לא גורם לזיהום בטווח הזמן המיידי.

 

לסיכום:

  • את העישון כולנו יודעים להגדיר כמחולל בעיות רפואיות הרסני. בין כל הבעיות החמורות שהעישון גורם, נמצא גם חיידק הליקובקטר פילורי.
  • העישון עשוי לעודד את התפתחות ושגשוג החיידק בקיבה, ולחשוף את הקיבה לפגיעותיו החמורות של החיידק, מבלי שתוכל לגונן על עצמה בצורה ראויה.
  • בכל מקרה של חיידק הליקובקטר פילורי מומלץ להפסיק מיידית את העישון, כדי למנוע החמרה של המצב.

שאלות נוספות

העישון עשוי גם לחבל בצורה כזו או אחרת בטיפול בהליקובקטר, ולהוריד מהאפקטיביות שלו.
זה יכול לגרום לשורת בעיות הכוללת דלקת בקיבה, כיבים בקיבה ובמקרים חמורים יותר אפילו סרטן הקיבה.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים