כיבים בקיבה (אולקוס) ובתריסיון, כתוצאה מהליקובקטר – חשוב לדעת.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק לא ידידותי שעשוי לגרום למספר בעיות חמורות במערכת העיכול. אחת הבעיות המאוד נפוצות הבאות כתוצאה מהחיידק, היא התפתחות של כיבים בקיבה או בתריסיון.
כ15% מאלה שנושאים בקרבם את חיידק הליקובקטר, עשויים לפתח כיב בקיבה או בתריסיון, על אף שכיבים בקיבה עשויים להיגרם מעוד סיבות, הסיבה העיקרית להתפתחותם, הוא חיידק הליקובקטר.
לא משנה איך תקראו לזה, כיבים, אולקוס, או כיב פפטי כפי שהרופאים קוראים לזה. דבר אחד ברור חייבים לטפל בזה.
עוד על כיב בקיבה או בתריסיון כתוצאה מהליקובקטר תקראו במאמר זה.

כיבים בקיבה

תוכן עניינים

מעט על הליקובקטר פילורי ואולקוס.

גם אם מעולם לא שמעתם את שמו של חיידק הליקובקטר פילורי, ייתכן מאוד והוא מאכלס לכם את הקיבה. מדובר בחיידק שמצוי בקיבה של כ50% מאוכלוסיית המערב.

הסיבה שאתם כנראה כלל לא מודעים לקיומו של החיידק בקרבכם, היא העובדה שהוא ברוב המקרים לא מזיק ולא מייצר תסמינים. כל עוד אנחנו לא מרגישים בנוכחותו, הוא גם לא יהיה מסוכן בעבורנו. אך במידה והוא יתחיל ליצור תסמינים, ולהראות סימני חיים, זהו סימן מובהק לכך שהוא התעורר והתחיל לפעול. ומאותו רגע הוא הופך להיות איום אסטרטגי על הבריאות שלנו. ולכן עלינו לפעול להכחדתו המהירה.

החיידק עשוי לגרום לכל מיני בעיות ותסמינים. אחד התסמינים הנפוצים שהוא מייצר אלה כיבים בקיבה או בתריסיון. המשמעות של זה, הוא שנוצר פצע ברירית המצפה את פנים הקיבה או התריסיון, שזה חלק מסוים של המעי הדק. כאשר זה קורה, זה עשוי לגרום לשורת תסמינים לא נעימים, ואף להוביל למצבים מסוכנים. מה שאומר שעלינו להתייחס לכיבים האלה ברצינות, לטפל בהם, ובגורם הפנימי שמייצר אותם, שזה במקרה שלנו חיידק הליקובקטר פילורי.

 

מה הם התסמינים של כיבים בקיבה או בתריסיון כתוצאה מהליקובקטר?

התסמינים של האולקוס הם חריפים בדרך כלל. הם עשויים להופיע ברמות עוצמה שונות. בחלק מהמקרים חייבים לפנות לרופא כאשר התסמינים של הכיבים מופיעים.

הקיבה שלנו מייצרת מיצים חומציים מאוד, שתפקידם לעכל את המזון שנמצאים בקיבה. רירית הקיבה שומרת על הקיבה הרגישה שלנו, לבל תיפגע מהחומציות הגבוהה שבמיצים. כאשר יש לנו כיב בקיבה, כלומר פצע ברירית, המגע של המיצים עם הפצע עשוי קודם כל לגרום לכאבי בטן עוצמתיים. כאבים אלה מורגשים לרוב ברום הבטן, והם עשויים להתעצם בשעות הלילה, או כאשר הקיבה ריקה.

מלבד התסמין המרכזי, יש עוד שורת תסמינים, שכאשר הם מופיעים יש לפנות לבדיקת רופא ללא דיחוי:

  • בחילות והקאות
  • כאשר כאבי הבטן הופכים להיות כרוניים
  • העדר תאבון
  • ירידה בלתי מוסברת במשקל

את הכאב ניתן להרגיע באמצעות שינויים מסוימים בתזונה, וצריכת תרופות המיועדות לכך. לצד התסמינים האלה שדורשים פנייה לרופא, קיימים תסמינים שכאשר הם מופיעים אין מנוס מפנייה מיידית לחדר המיון והם: כאבי בטן חזקים בצורה יוצאת דופן, צואה כהה, הקאות חוזרות ונשנות או הקאה עם דם.

 

כיצד יודעים האם האולקוס מופיע כתוצאה מהליקובקטר פילורי?

כיבים בקיבה עלולים להופיע גם מצריכת תרופות מסוימות. וגם עישון, שתיית משקאות אלכוהוליים או כאלה המכילים קפאין, מגבירים את הסיכוי לפתח כיב פפטי. אז כיצד נדע בוודאות שמה שגורם לנו לכיבים זה חיידק הליקובקטר פילורי?

בהקשר הזה חשוב לדעת שהליקובקטר פילורי הוא הגורם מספר 1 להתפתחות כיבים בקיבה. ולכן בכל פעם שמופיעים כיבים בקיבה או בתריסיון, החיידק יהיה 'החשוד המרכזי' בפרשייה.

זאת הסיבה שהדבר הראשון שהרופא יציע יהיה ביצוע בדיקה לגילוי הליקובקטר פילורי. יש מספר סוגי בדיקות שבאמצעותם ניתן לאתר את נוכחותו של החיידק (תבחין נשיפה, בדיקת דם או צואה) רוב הבדיקות הן פשוטות ואינן פולשניות, ותוך זמן קצר הן מספקות לנו את תוצאת הבדיקה. כאשר התוצאה תהיה חיובית לחיידק הרופא ימליץ לקבל טיפול למיגור וחיסול החיידק.

 

כיצד מתמודדים עם כיבי קיבה ותריסיון שנובעים מחיידק הליקובקטר?

תהליך ההחלמה מאולקוס נע בין מספר שבועות עד מספר חודשים. לרוב יחוש המטופל התקף כאבים בן מספר ימים, ואז הוא יחווה רגיעה של תקופה מסוימת (מספר ימים או שבועות)

הכיבים יכולים להירפא מעצמם, אך לרוב יידרשו התאמות תזונה ותרופות שיעזרו לכיבים לעבור. אך כמובן שבמקרה בו שורש הבעיה הוא חיידק הליקובקטר פילורי, הבעיה לא באמת תיפתר עד להכחדת החיידק. ולכן יתאים הרופא למטופל טיפול אנטיביוטי משולש או מרובע, הכוללים 2 או 3 סוגי אנטיביוטיקה פלוס תרופה נוגדת חומצה.

לאנשים שיש להם רגישות מאנטיביוטיקה מומלץ לבחון דווקא טיפול אלטרנטיבי / טבעי.

 

לסיכום:

  • כיבים בקיבה או בתריסיון, הם פצעים הנוצרים ברירית של הקיבה או של התריסיון.
  • הגורם העיקרי להתפתחות של כיבים אלו, הוא חיידק הליקובקטר פילורי.
  • הכיבים עשויים לגרום לתסמינים ממש לא נעימים שמחייבים פנייה מיידית לרופא, ולעיתים אף ישירות למיון.

שאלות נוספות

צריכת מזונות מסוימים, עישון, אלכוהול וקפאין, וצריכת תרופות מסוימות עשויים להחמיר את הכיבים ותסמיניהם.
הכיבים לא גורמים ברוב המקרים לסיבוכים, אך אי אפשר להוציא מכלל אפשרות תרחישי הסתבכות. חלק מהסיבוכים עשויים להיות, דימום, חסימה של הקיבה ועוד.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים