סובלים מהליקובקטר פילורי? – שימו את האלכוהול בצד.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

נמצאתם חיוביים לחיידק הליקובקטר פילורי? אתם לא חריגים בכלל, לפחות 50 % מאוכלוסייה נושאים בקרבם את החיידק הזה. כל עוד החיידק רדום ולא מורגש אין צורך לבצע שינויים דרסטיים באורח החיים. אבל ככל שהחיידק מתעורר ומתחיל להיות פעיל, ההמלצה היא לצרוך תזונה בריאה הטובה להתמודדות עם החיידק, ולהימנע ממזונות ומשקאות אחרים שלא טובים.
בין המשקאות שאנחנו נדרשים להתנזר מהם כאשר מתמודדים עם הליקובקטר ותסמיניו, זה אלכוהול.
במאמר זה ננסה להבין מדוע לא מומלץ ל'השקות' את חיידק הליקובקטר בכוסית אלכוהול משובח.

אלכוהול והליקובקטר

תוכן עניינים

מה זה הליקובקטר – על קצה המזלג.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק מאוד נפוץ. לפחות אחד מכל שני אנשים נושא בתוכו את החיידק. אז למה לא כל כך שומעים עליו, אתם שואלים ובצדק.

אז זהו. למרות שהוא נוכח בקרב המון אנשים, הוא לא מזיק לרוב ולא מעורר תסמינים מחשידים.

החיידק הזה רואה ברירית הקיבה שלנו בית. היא משתכן שם, והוא עשוי לשרוד שם עשרות שנים. הקיבה שלנו היא מאוד חומצית, ולכן אין חיידקים שמצליחים לשרוד בה. אבל לחיידק הליקובקטר יש יכולות מיוחדות המאפשרות לו להתמודד עם חומציות הקיבה בצורה מעולה.

אז אם הוא לא מזיק, מה רע בו? נכון. כל עוד הוא לא מזיק אין סיבה לגרש אותו מהקיבה. אך ברגע שהוא מתחיל לשדר סימני התעוררות, הוא הופך מסתם 'שוהה בלתי חוקי' בקיבה. לשוהה בלתי חוקי מסוכן.

הוא עשוי לגרום לכיבים, לדלקת חמורה ולעוד בעיות. ארגון הבריאות העולמי אף הכריז עליו כמחולל סרטן קיבה, שהוא סרטן לא פשוט בכלל להתמודדות. ולכן אין להקל ראש כאשר סובלים מחיידק הליקובקטר פעיל בקיבה.

וכשאומרים לא להקל ראש, הכוונה היא בין היתר להתנזר מצריכת אלכוהול עד לסילוקו של החיידק מהקיבה.

 

למה לא מומלץ לשתות אלכוהול במקרה של הליקובקטר?

אלכוהול הוא אחלה משקה, והוא אפילו בסדר לגוף כל עוד הוא נצרך בכמויות מחושבות ומדודות. אבל במקרה של הליקובקטר פילורי הצריכה של אלכוהול עשויה להיות בעייתית מאוד.

צריך להבין שכאשר חיידק הליקובקטר פעיל, הוא עשוי ליצור דלקות וכיבים בקיבה. ואלכוהול עשוי להחמיר מאוד את המצבים האלו. כאשר הקיבה סובלת מכיבים או מדלקת, הדבר האחרון שהיא צריכה זה חומר חריף וחזק כמו אלכוהול. צריכת אלכוהול עשויה להחמיר מאוד את התסמינים של הליקובקטר פילורי ולגרום לכאבי בטן, בחילות והקאות, עצירות או שלשול ועוד תופעות לוואי מאוד לא נעימות.

קיימת גם טענה שאלכוהול מעודד את המשך שגשוג החיידק בקיבה, ומעכב את הטיפול בו. האלכוהול מעלה את רמת החומציות בקיבה, מה שמעודד את המשך צמיחת החיידק ונותן לו את הכוח להמשיך ולהתקיים, ולהמשיך ולהזיק. כשברקע צריך לזכור שלחיידק יש את היכולת לחולל סרטן בקיבה, ובמיוחד כאשר הוא נהנה מהתנאים האקסקלוסיביים שהאלכוהול מספק לו.

 

האם הפסקת השתייה צריכה להיות מלאה ומוחלטת?

מהרגע בו מגלים שחיידק הליקובקטר פעיל, ועד לסיום הטיפול בו ההמלצה היא לחדול לחלוטין משתיית אלכוהול. זה אכן עשוי להיות קשה ובמיוחד לאנשים שרגילים, שלא לומר מכורים לאלכוהול. אבל חשוב לדעת שההתמודדות עם הנזק הפוטנציאלי של שתיית אלכוהול בתקופה זו, היא עשרת מונים קשה יותר מההימנעות הזמנית, ואי הנוחות הנגרם ממנה.

הבשורה הטובה בהקשר הזה היא, שהטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי הוא לא ארוך מידי. הטיפול האנטיביוטי בו נמשך לרוב 10 – 14 יום, בעוד הטיפול האלטרנטיבי / טבעי עשוי להימשך מעט יותר זמן. אבל בכל מקרה מדובר בפרק זמן מצומצם שניתן בהחלט לקחת בו פסק זמן משתיית אלכוהול.

 

למה במקרה בו החיידק רדום אין מניעה לשתות אלכוהול?

לטווח הארוך צריכה מוגזמת של אלכוהול עשויה לגרום נזק לגוף בהרבה מובנים, וגם במקרה של הליקובקטר פילורי עשרות שנים של צריכת אלכוהול עשויות להשפיע על תסמינים וסיבוכים חמורים יותר כתוצאה מהחיידק.

אבל על פניו אין מניעה לשתות אלכוהול במידה סבירה ומחושבת, כל עוד החיידק רדום ולא פעיל. בעולם הרפואה מתייחסים להליקובקטר פילורי רדום כאל כמעט לא קיים. כלומר נקודת ההנחה היא שכל עוד החיידק 'נם את שנתו העריבה' הוא לא יזיק ולא יחולל נזק כלשהו. ולכן אין כל צורך לשנות את הרגלי החיים הקיימים. וניתן להמשיך לאכול ולשתות את כל המאכלים שאנחנו מחבבים כפי שאנחנו אוהבים (בתקווה שהדיאטנים שלכם לא יכעסו עלי😉) בתאבון ולרוויה!

 

לסיכום:

  • כאשר חיידק הליקובקטר פילורי פעיל בקיבה, אנחנו נאלצים לבצע לקראתו שינויים כואבים בהרגלי צריכת המזון שלנו.
  • אחד המשקאות הטעימים ממנו נצטרך להיפרד, הוא אלכוהול.
  • אלכוהול עשוי להחמיר את התסמינים של החיידק ולהעמיק את נזקיו, כמו כן הוא עלול לעזור לחיידק לצמוח ולעכב את הטיפול בו.
  • ההתנזרות מהאלכוהול מומלצת אחל מהרגע בו מגלים שהחיידק פעיל בקיבה, ועד לסיום הטיפול בו.

שאלות נוספות

ההמלצה היא להימנע כליל מצריכת אלכוהול בתקופה זו.
ההנחה היא שצריכת אלכוהול בהחלט עשויה להוריד באפקטיביות של הטיפול האנטיביוטי, או לעכב אותו.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים