כל מה שחשוב לדעת על הליקובקטר פילורי אצל ילדים.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

הילד מתלונן פעם אחר פעם על כאבי בטן? חושבים שיש לו חיידק הליקובקטר פילורי? ייתכן שאכן זה המצב. גם אצל ילדים יש נוכחות גבוהה של חיידק הליקובקטר. המספרים נעים סביב עשרות אחוזים של ילדים שיש להם את החיידק.
אך אצל ילדים בניגוד למבוגרים, הרופאים לא אצים-רצים לזהות ולאבחן את החיידק, וגם כאשר הם מודעים בוודאות לקיומו הם לא ששים להציע טיפול תרופתי, מכיוון שבגילאים אלה החיידק לא מזיק לרוב, אבל מתי כן חשוב לטפל? על כך, ועוד על הקשר בין חיידק הליקובקטר פילורי לילדים ובני נוער בשורות הבאות.

הליקובקטור אצל ילדים

תוכן עניינים

מהו הליקובקטר פילורי אצל ילדים?

הליקובקטר פילורי הוא חיידק קטן המסתנן לקיבה של הילד ונדבק לדופן שלה. הוא עשוי לשרוד שם שנים רבות למרות רמת החומציות הגבוהה של הקיבה שלא מאפשרת לשאר החיידקים מלבד הליקובקטר לשרוד שם.

חיידק הליקובקטר פילורי עשוי להגיע לילדכם באמצעות מגע עם רוק או צואה של בן אדם המודבק עם החיידק. למשל אם מישהו שנושא את החיידק מנשק את ילדכם, או שהילד יושב על אסלה לא סטרילית שלפני כן ישב שם מישהו שנושא את החיידק, ולמעשה כל מגע של ילדכם עם הפרשות של אדם הנגוע בהליקובקטר עשוי להדביק אותו.

לרוב החיידק לא יגרום לתסמינים מיוחדים אצל ילדים, אך לעיתים רחוקות יותר הוא כן עשוי לגרום לכאבי בטן.

לעיתים נדירות יחסית יכולות להיווצר אצל הילד בעיות כמו דלקת ברירית הקיבה או כיבים, אך כאמור לרוב זה לא יקרה בגילאים רכים אלו.

 

מתי יש סיבה לחשוב שהילד נושא הליקובקטר וסובל ממנו?

אז באופן כללי אין כל סיבה לעסוק בשאלה, האם לילד יש הליקובקטר? מכיוון שבין כה וכה הרופא עשוי להמליץ להשאיר את החיידק כמו שהוא עד שהילד יתבגר.

אך יחד עם זאת יש לדעת שילדים מסוימים במקרים לא רבים, סובלים ממש ביום יום שלהם מהליקובקטר פילורי ומתסמיניו, ואז כן נדרש מההורים לבדוק את העניין לעומק, ולטפל בהתאם לעצת רופא הילדים.

הדרך לדעת האם הילד סובל מהליקובקטר או לא, היא סבוכה ומורכבת. מפני שכאבי בטן, שהם התסמינים הכי נפוצים של הליקובקטר אצל ילדים, יכולים לנבוע ממגוון רחב מאוד של סיבות וגורמים, כך שלא יהיה פשוט בכלל לשייך באופן מבוהק את כאבי הבטן של הילד, להימצאות של החיידק בקיבתו.

אז מה עושים?

אז אם יש ספק, אין ספק! במקרה שהילד מתלונן על התופעות הבאות יש לגשת להתייעצות עם רופא הילדים בהקדם:

  • כאבי בטן חוזרים ונשנים ברום בטנו של הילד
  • צואה או קיא עם דם
  • ירידה לא מוסברת במשקל
  • חום המלווה באי נוחות במערכת העיכול

הרופא ישאל את ההורים ואת הילד סדרת שאלות רלוונטיות, ובמידה ויתרשם כי יש היתכנות שהחיידק הוא הגורם לבעיות אצל הילד, הוא ישלח אותו לאבחון. ובמידה והילד אכן יצא חיובי הוא יטופל תרופתית.

 

מתי חייבים לטפל בהליקובקטר אצל הילדים בשביל להגן על המבוגרים?

כפי שצוין לעיל הליקובקטר פילורי אצל ילדים לא מזיק ברוב המקרים. אבל הוא כן מדביק. כלומר ילד שנושא איתו את החיידק עשוי להעביר אותו למבוגר, וזה האחרון כבר כן עשוי לפתח תסמינים ובעיות בריאותיות קשות יותר.

אז לרוב כאשר במשפחה הקרובה אין היסטוריה של בעיות כמו כיבים בקיבה או סרטן קיבה, אין סיבה אמיתית לדאגה.

אך אם במשפחה בדרגת קרבה ראשונה יש מי שסבל או סובל מבעיות אלו, או שמבחינה גנטית המשפחה נמצאת בקבוצת סיכון לבעיות אלו, כן חשוב מאוד למגר את החיידק אצל הילד, וזאת בשביל לשמור על סביבתו הבוגרת.

למה זה קריטי? מכיוון שהליקובקטר פילורי הוגדר זה מכבר על פי ארגון הבריאות העולמי, כחיידק שמעלה את הסיכוי להתפתחות סרטן בקיבה.

 

כיצד מאבחנים הליקובקטר פילורי אצל ילדים?

התהליך לגילוי הליקובקטר הוא מאוד פשוט ברוב המקרים ובפרט אצל ילדים. זה יתבצע לרוב באמצעות בדיקה פשוטה ולא פולשנית כגון: תבחין נשיפה או אנטיגן צואה. לעיתים יהיה אולי צורך לערוך בדיקת דם קטנה לילד.

 

כיצד מטפלים בהליקובקטר פילורי אצל ילדים?

במידה והרופא יזהה צורך בכך הוא יתאים לילד טיפול תרופתי / אנטיביוטי המצריך מרשם רופא. לאחר סיום תקופת הטיפול, יצטרך הילד לעבור אבחון נוסף, במטרה לוודאות שהטיפול אכן הצליח להשמיד את החיידק. (חשוב לדעת שלרוב הטיפול יעיל אך לעיתים הטיפול התרופתי בהליקובקטר פילורי כושל)

 

למה מומלץ לנסות טיפול אלטרנטיבי / טבעי להליקובקטר אצל ילדים?

כפי שצוין לעיל הרופאים לא ששים להציע טיפול אנטיביוטי לילדים, וזאת בעיקר בגלל שהטיפול האנטיביוטי בהליקובקטר פילורי הוא אגרסיבי מידי בכלל, ובפרט לגופו של הילד. הטיפול עשוי לעיתים לגרום לחיידקים בגוף לפתח עמידות לאנטיביוטיקה, מה שיקשה עליהם להתמודד עם חיידקים וזיהומים במעלה חייהם.

זאת הסיבה שהרבה מאוד הורים מעדיפים להעניק לילדיהם דווקא את הטיפול הטבעי המבוסס על הרפואה הסינית. הטיפול הזה לא טומן בחובו סיכונים מיוחדים, והוא גם לא גורר תופעות לוואי מעיקות. הטיפול מבוסס על תזונה נכונה, צמחי מרפא מותאמים אישית לילד, ודיקור סיני. הטיפול הזה הוכח אצל רבים כיעיל ובטוח מאוד, והכי חשוב זה בריא הרבה יותר מאנטיביוטיקה עבור הילד.

 

לסיכום:

  • גם ילדים בדומה למבוגרים עשויים לשאת בקרבם את חיידק הליקובקטר פילורי. על פי רוב הילדים כלל לא יחושו בתסמיני החיידק, והחיידק באמת לא יהווה סיכון בעבורם. ולכן המלצת הרופאים גם כאשר הם מודעים לקיומו של החיידק אצל הילד יהיה לא לטפל (בגלל הטיפול האנטיביוטי האגרסיבי) עד שהילד יתבגר.
  • אך במקרים הבאים כן חשוב לפנות לאבחון על מנת לעלות על קיומו של החיידק, ולמגר אותו. ואלו הם, כאשר הילד מתלונן על: כאבי בטן חזקים ברום בטנו לעיתים קרובות, צואה או קיא עם דם, ירידה לא מוסברת במשקל, חום המלווה באי נוחות במערכת העיכול. כמו כן במידה ויש במשפחה מישהו עם כיבים בקיבה או סרטן קיבה, או שיש במשפחה היסטוריה של בעיות אלו.
  • אבחון הליקובקטר אצל ילדים הוא לרוב הליך פשוט ולא פולשני.
  • במידת הצורך הרופא ימליץ על טיפול אנטיביוטי, אך להורים מומלץ לשקול עבור ילדיהם טיפול טבעי / סיני להליקובקטר המבוסס על תזונה, צמחי מרפא ודיקור סיני.

שאלות נוספות

לא. למעשה מדובר בעשרות אחוזים של ילדים הנגועים בחיידק, רק שהם אפילו לא מודעים לכך.
ברוב המקרים הטיפול ימשך על פני שבוע או שבועיים. אבל זה עשוי להשתנות ממקרה למקרה, וזה כפוף לשיקול דעתו של הרופא המטפל.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים