הבה נחשוף אותו – המדריך המלא לבדיקת הליקובקטר פילורי.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

אם הגעתם עד לכאן סביר להניח שיש לכם חשד משמעותי לקיומו של חיידק הליקובקטר פילורי אצלכם בקיבה. הבשורה הטובה היא שניתן לגבור ברוב המקרים על הליקובקטר פילורי ולהשמידו כליל באמצעות טיפול נכון. אבל בשביל לטפל יש צורך קודם כל לאבחן את קיומו של החיידק.
נכון להיום יש לשמחתנו 4 דרכי אבחון ובדיקה להליקובקטר פילורי. בשורות הבאות נכיר לכם אותן. חלק מהבדיקות מהירות וקלות יותר, וחלק פחות.
אז בשביל שתדעו לבחור לעצמכם את הבדיקה הרצויה לכם להליקובקטר פילורי, הצטרפו אלינו לשורות הבאות.

בדיקת ואבחון הליקובקטור

תוכן עניינים

קצת רקע על הליקובקטר פילורי, ולמה כל כך חשוב לאבחן אותו בזמן.

הליקובקטר פילורי הוא חיידק שנכנס לתוך הגוף שלנו, וקובע את משכנו החדש בתוך הקיבה. החיידק ייחודי בכך שהוא מצליח לשרוד לאורך שנים בתוך הסביבה המאוד חומצתית של הקיבה. חיידק הליקובקטר די נפוץ, והוא מצוי לפי ההערכות בקיבתם של כמחצית מהאנשים בעולם. לרוב הוא לא מורגש וכלל אינו מייצר תסמינים.

אבל במקרים מסוימים הוא יכול לגרום לתסמינים לא נעימים כגון כאבי בטן, שלשול ועצירות, עייפות, חום, בחילות, הקאות, ועוד.

ככל שהחיידק מצוי זמן רב יותר בקיבה הוא עלול להפוך למסוכן בכך שהוא עשוי לגרום לדלקת בקיבה, כיבים ובתריסיון ואפילו סרטן הקיבה. והוא יכול חלילה להוביל בסופו של דבר למוות.

וזאת הסיבה למה חשוב כל כך לבדוק אחר קיומו של החיידק בקיבה. אבחון וגילוי מוקדם של הליקובקטר פילורי, יובילו לטיפול מהיר ויעיל. שיציל אותנו ממצבים בריאותיים וסיבוכים ממש לא נעימים ואפילו מסוכנים מאוד.

החשיבות לבדיקה מקבלת משנה תוקף, כאשר נתקלים בתסמין אחד או יותר, המעורר את החשד להימצאות הליקובקטר פילורי בקרבנו.

אז לאחר שהבנו קצת את החשיבות בבדיקת הליקובקטר פילורי ניגש להכיר את סוגי הבדיקות הקיימים.

 

אז אילו סוגי בדיקות יש, לאבחון אליקובקטר פילורי? וכיצד פועלת כל בדיקה?

קיימים 4 סוגי בדיקות להליקובקטר פילורי:

 

1. תבחין נשיפה

תבחין נשיפה היא בדיקה פופולארית מאוד לאבחון הליקובקטר פילורי.

למה אתם שואלים? אז ככה:

  • הבדיקה היא קצרה
  • היא איננה פולשנית
  • היא ללא הרדמה
  • היא לא כואבת
  • היא לא גורמת לתופעות לוואי
  • היא נטולת סיכונים
  • והתוצאות הן מהירות

 

בדיקת נשיפה נעשית בדרך כלל במשרד רופא או בבית חולים. והיא מאבחנת את קיומו של החיידק באמצעות בדיקת האוויר של המטופל. למטופל אין הרבה מה לעשות, מלבד לנשוף את האוויר שלו החוצה דרך הפה.

הדרך הנפוצה ביותר לאסוף דגימות נשימה היא באמצעות פיה. לשופר הזה יש שני צינורות, אחד למטופל ואחד לטכנאי. המטופל נושף לתוך הצינור בזמן שהטכנאי אוסף אותו באמצעות מכשיר הנקרא מד לחץ דם.

לאחר מכן מועברת דגימת אוויר דרך כרית אלכוהול לתוך מכשיר אלקטרוני הנקרא מנתח אלקטרו-כימי (ECA). ה-ECA מודד רמות מימן גופרתי על מנת לקבוע אם הליקובקטר פילורי נמצא בדגימת האוויר או לא.

לתבחין הנשיפה יש עוד דרכים באמצעותן היא נעשית.

 

2. אנטיגן צואה

הבדיקה הזאת אף היא בדומה לתבחין הנשיפה איננה פולשנית. והיא מתאימה במיוחד בעבוד ילדים קטנים שלא משתפים פעולה בבדיקת נשיפה.

 

בדיקת אנטיגן צואה עבור הליקובקטר פילורי היא הליך שניתן להשתמש בו כדי לזהות נוכחות של הליקובקטר פילורי בצואה . הבדיקה כוללת איסוף דגימת צואה ולאחר מכן דגירה שלה בתנאים ספציפיים כדי לראות אם החיידק נמצא. בדיקה זו פועלת על ידי זיהוי נוגדנים, שהם חלבונים המיוצרים על ידי המערכת החיסונית שלך כאשר נחשפת להליקובקטר פילורי. כאשר נמצאים נוגדנים בצואה זה אומר שהגוף שלך נחשף לחיידקים בנקודת זמן מסוימת.

 

3. גסטרוסקופיה

מהי גסטרוסקופיה?

גסטרוסקופיה היא הליך המאפשר לרופא לראות בתוך הקיבה באמצעות אנדוסקופ. זה נעשה בדרך כלל על בסיס אשפוז.

המטופל יקבל הרגעה תוך ורידי או הרדמה כללית, ולאחר מכן הוא יונח בשכיבה . בשלב הבא הרופא ישתמש באנדוסקופ (צינור דק, ארוך וגמיש עם אור ומצלמה בקצה אחד. שמושתל דרך הפה ומורד הצוואר לתוך פנים הגוף) כדי להסתכל על החלק הפנימי של הקיבה דרך אחד משני חתכים קטנים הקיימים בבטן. ההליך לוקח בערך חמש דקות, אבל זה יכול לקחת יותר זמן אם הבטן הייתה דלקתית במשך זמן מה לפני שעשו את הבדיקה הזו.

כדי לבצע גסטרוסקופיה, בדרך כלל צריך לצום 12 שעות לפני ביצוע הבדיקה.

 

4. בדיקת דם

בדיקת דם גם היא דרך לזהות הליקובקטר פילורי. וגם היא לא בדיקה פולשנית. התהליך כולל נטילת דגימת דם ולאחר מכן בדיקת נוגדני הליקובקטר פילורי במעבדה. זה נעשה על ידי שימוש במבחן אימונוסורבנט מקושר אנזים (ELISA)

תהליך ביצוע בדיקת דם לאיתור הליקובקטר פילורי דורש ציוד מיוחד, הכשרה ומומחיות. ניתן לסכם את התהליך על ידי השלבים הבאים:

  • איסוף דגימת דם מהמטופל
  • הובלת דגימת הדם למעבדה
  • בדיקת נוגדני הליקובקטר פילורי במעבדה
  • דיווח על תוצאות בחזרה לספקי שירותי בריאות או למטופלים

 

במידה והבדיקה יצאה חיובית מה עלינו לעשות?

במקרה והבדיקה אכן מאשרת את קיומו של חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה. יש לגשת לרופא לטיפול יסודי שמטרתה קטילת החיידק.

ועוד דבר שחשוב לעשות במקרה כזה, זה להתאים את התזונה שלכם למצב. על ידי תזונה נכונה להליקובקטר תוכלו לגבור על החיידק במהירות וביעילות. ולכן מומלץ לבדוק מהי התזונה הנכונה למי שיש לו הליקובקטר פילורי, מה אסור לאכול ומה כן, או להתייעץ עם מומחה לתזונה.

 

לסיכום:

  • למרות שחיידק הליקובקטר פילורי לא גורם לרוב לתסמינים, חשוב לאבחן אותו כמה שיותר מהר על מנת שלא יגרום לנזקים בריאותיים קשים בעתיד.
  • קיימים 4 סוגי בדיקות לאבחון אליקובקטר פילורי והם: תבחין נשיפה, בדיקת צואה, בדיקת דם וגסטרוסקופיה.
  • במידה והבדיקה נמצאה אכן חיובית חשוב לפנות לרופא בהקדם לצורך טיפול מלא ויסודי בחיידק. וכמו כן יש לעשות שינויים בהרגלי התזונה.
  • גילו אצלכם את חיידק הליקובקטר פילורי, ומתלבטים מה הטיפול הנכון ביותר בעבורכם? – אנחנו זכינו לחלץ בהצלחה המון אנשים מההתמודדות עם החיידק החמקמק, וגם לכם יש לנו הרבה מה להציע. לקבלת שיחת ייעוץ חינם ממומחה להליקובקטר מטעמינו – פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

למרות שחיידק הליקובקטר פילורי לרוב לא מורגש, ולא גורם לתסמינים. שהות ממושכת שלו בקיבה עלולה להוביל למצבים בריאותיים בעיתיים ואפילו מסוכנים. לכן חשוב מאוד לגשת לבדיקה לגילוי הליקובקטר פילורי, במידה ומתעורר חשד לקיומו.
קיימות 4 סוגי בדיקות להליקובקטר פילורי. 3 מהן לא פולשניות (בדיקת נשיפה, בדיקת צואה, ובדיקת דם) רק 1 מהן היא בדיקה פולשנית (בדיקת גסטרוסקופיה)
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים