האם חיידק הליקובקטר פילורי מדבק? – התשובה המלאה.

סובלים מהליקובקטר? הוא לא חיידק שכדאי לחלוק איתו את החיים – צרו קשר להכחדתו המהירה.

שמו של הליקובקטר פילורי נקשר בלא מעט בעיות בריאותיות. החיידק הזה מבקר בלא מעט קיבות של בני אדם, ומייצר מצבים רפואיים ממש לא נעימים ואפילו מסוכנים.
הוא עשוי לגרום לכאבי בטן, שלשולים ועצירות, בחילות והקאות, נפיחות ודימומים, ועוד. והוא גם עלול להוביל בסופו של דבר לבעיות קשות יותר כמו דלקת קיבה, כיבים, ואפילו סרטן.
וזו הסיבה לכך שאנשים כל כך לא רוצים להידבק בחיידק הלא ידידותי הזה.
בשורות הבאות נעסוק בשאלות, האם הליקובקטר פילורי אכן מדבק? עד כמה הוא מדבק? מי עלול להידבק יותר? ומה אפשר לעשות כדי לא להידבק? יצאנו לדרך.

הדבקה בהליקובקטר

תוכן עניינים

קצת רקע על הליקובקטר פילורי.

הקיבה שלנו מלאה בחומצות חזקות שלא מאפשרות לחיידקים לשרוד בסביבתם. העובדה הזאת היא נכונה לכלל החיידקים, מלבד הליקובקטר פילורי. הליקובקטר פילורי התגלה לראשונה בשנת 1982 על ידי ד"ר בארי מרשל ועמיתיו, שזכו בפרס נובל על גילוי תפקידם של החיידק במחלת כיב פפטי. התגלית התגלתה לאחר שגילו שלחלק מהחולים הסובלים מכיבים יש נוגדנים להליקובקטר פילורי, מה שאומר שהם נדבקו בחיידק בשלב מסוים במהלך חייהם.

בעולם הרפואה מעריכים ש כ 50 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם נושאים את החיידק בקיבתם. אבל למרות שכל כך הרבה אנשים מסתובבים עם החיידק, לרובם כלל לא מופיעים תסמינים. אבל בחלק מהמקרים הליקובקטר פילורי מוביל לתסמינים ממש לא נעימים, ולבעיות בריאותיות כגון דלקת בקיבה, כיבים בקיבה, ואפילו סרטן הקיבה.

לרוב ניתן להרוג את החיידק באמצעות טיפול אנטיביוטי המשולב בתרופה נוגדת חומצה. או על ידי טיפול טבעי להליקובקטר הכולל דיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה נכונה.

השאלה שמעסיקה מאוד אנשים שנדבקים, או שאדם בסביבתם נדבק בחיידק היא, האם ועד כמה החיידק מדבק?

ועל השאלה הזאת נענה עכשיו.

 

האם חיידק הליקובקטר פילורי מדבק?

הסיכוי שתדבקו בהליקובקטר פילורי מסתם אדם החולף לידכם ברחוב או בסופר הוא אינו גבוה. ככל שהקרבה שלכם לבן האדם הנגוע גדולה יותר, כך גם הסיכוי שלכם להידבק ממנו גבוה יותר. הסיבה לכך נעוצה בדרך בה הליקובקטר פילורי עובר מאדם לאדם.

הליקובקטר פילורי מדבק בדרכים הבאות:

  • נשיקה
  • אכילה מכלים משותפים
  • נגיעה בצואה
  • העדר הקפדה על היגיינה
  • מים מזוהמים
  • מזון מזוהם
  • כל הפרשה היוצאת מגוף האדם המודבק

 

עכשיו מן הסתם מובן יותר למה הקרבה שלנו לאנשים המודבקים, מגבירה מאוד את הסיכוי להידבקות שלנו.

אז גם במידה ויצא לכם ליצור מגע מזדמן עם אדם המודבק בחיידק, תהיו רגועים. רוב הסיכויים הם שלא נדבקתם ממנו. כל עוד המגע לא כלל נגיעה באחת מההפרשות היוצאות מהאדם המודבק שפגשתם.

 

האם בשנים האחרונות חלה עליה בקצב בו חיידק הליקובקטר פילורי מדבק?

העובדה שבעשור האחרון חלה עלייה במספר האנשים המאובחנים בהליקובקטר פילורי, גורמת לאנשים לחשוב שאכן קיימת הדבקה רחבה יותר בין אנשים. אבל על פניו הקביעה הזאת פשוט איננה נכונה. והסיבה האמיתית לגידול הניכר במספר הנדבקים, נעוצה בהתקדמות הטכנולוגיה הרפואית בזמנינו. שבאמצעותה קל יותר לאבחן יותר אנשים הנושאים את החיידק.

 

מדוע במדינות מסוימות חיידק הליקובקטר פילורי מדבק יותר?

לא ברור מדוע הליקובקטר פילורי נפוץ יותר במדינות מסוימות מאשר באחרות, אבל זה עשוי להיות קשור לתזונה של האנשים שחיים שם, או לאקלים. במדינות מסוימות יש סיכון גבוה יותר לפתח הליקובקטר פילורי מכיוון שאנשיה אוכלים מזונות עם חומציות רבה בתוכם, כמו עגבניות ופירות הדר, שעלולים לעורר זיהום על ידי חיידקי הליקובקטר פילורי.

סיבה נוספת אפשרית לכך שבמדינות מסוימות החיידק מדבק יותר, היא הצפיפות בה חיה האוכלוסייה המקומית. מדינות בהן האוכלוסייה צפופה יותר, ההדבקה בהליקובקטר פילורי רבה יותר בהחלט.

לכן לפני שאתם מתכננים נסיעה ליעד כל שהוא בעולם. תבררו מה מצב ההליקובקטר פילורי שם. ובמידה ואכן ההדבקה שם גבוהה יותר, תנקטו משנה זהירות.

 

מהם גורמי הסיכון להדבקות בחיידק הליקובקטר פילורי? מי עשוי להידבק יותר? ולמה?

 

גורמי הסיכון להליקובקטר פילורי הם בין היתר:

 

ילדים

נמצא כי ילדים נוטים יותר להידבק בהליקובקטר פילורי מאשר מבוגרים. הסיבה לכך היא שלילדים מערכת חיסונית חלשה יותר מה שמקל על התפשטות החיידקים.

אמנם ישנם גורמים רבים שתורמים לכך, אך אחד החשובים שבהם הוא התזונה שלהם. ילדים אוכלים לעתים קרובות יותר מזון מעובד מאשר מבוגרים, שעלול להכיל חיידקי הליקובקטר פילורי ולהגביר את הסיכון לזיהום

 

מבוגרים מעל גיל 50

החיידק מדביק בדרך כלל יותר אנשים מעל גיל 50. יש אנשים המשערים ששיעור ההידבקות של הליקובקטר פילורי עולה עם הגיל מכיוון שלאנשים מבוגרים יש פחות שכבת ריר מגנה בקיבה, מה שמקל על החיידקים להדביק אותם.

ישנן סיבות רבות לכך שהליקובקטר פילורי עשוי להשפיע על מבוגרים יותר מאשר על צעירים, אבל דבר אחד בטוח – חשוב לשמור על הבטן  בריאה, באמצעות תזונה מאוזנת, מגיל 50 ומעלה.

 

אנשים עם היסטוריה משפחתית של בעיות קיבה

מחקר שפורסם בכתב העת Gastroenterology מצא כי זיהום הליקובקטר פילורי נוטה להופיע באנשים עם קרוב משפחה אחד לפחות מדרגה ראשונה אשר אובחן עם מחלת כיב או סרטן קיבה. זה מצביע על כך שקיימת רגישות תורשתית לזיהום הליקובקטר פילורי בקרב אלה שיש להם היסטוריה משפחתית של מחלת קיבה.

 

היגיינה לקויה

בארה"ב לדוגמא, כמחצית מהאנשים נגועים בהליקובקטר פילורי מכיוון שהם אינם שומרים על נוהלי היגיינה נאותים כגון שטיפת ידיים או צחצוח שיניים לאחר הארוחות. וכידוע היכן שיש חוסר בניקיון החיידק שש להופיע .

 

עישון

עישון מגביר את הסיכון לזיהום בהליקובקטר פילורי בכ-50%. זה יכול להיות בגלל שעישון מגביר את החומציות בקיבה, מה שמקל על הליקובקטר פילורי לפרוח ולגרום לזיהומים.

 

אלכוהול

ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שאנשים ששותים אלכוהול נוטים יותר לחלות בזיהומי הליקובקטר פילורי: האחת, שתיית אלכוהול עשויה להפחית את חומצת הקיבה, מה שמקל על הליקובקטר פילורי לשגשג בקיבה ולגרום לזיהום; השניה, שתיית אלכוהול עשויה להגביר את זמן ריקון הקיבה, מה שמאפשר להליקובקטר פילורי להתפשט בגוף ביתר קלות.

 

לסיכום:

  • הליקובקטר פילורי לא מדבק סתם ככה ברחוב. הוא מדבק רק כאשר יש מגע בין הפרשות של אדם מודבק כגון רוק וצואה, עם אדם אחר.
  • הליקובקטר פילורי מדבק יותר במדינות מסוימות, בין היתר בגלל צפיפות האוכלוסין שם, והרגלי התזונה של האזרחים המקומיים.
  • מי שעשוי להידבק יותר בהליקובקטר פילורי הם בין היתר, ילדים, מבוגרים מעל גיל 50, מעשנים, ואנשים הצורכים אלכוהול.
  • נדבקתם בחיידק הליקובקטר פילורי, ואתם מתמודדים עם תסמינים מעיקים? אנחנו ב'הליקופדיה' הצלחנו לכוון הרבה אנשים לטיפול הנכון ביותר להליקובקטר שלהם. אנו בטוחים שגם לכם נצליח לעזור. לקבלת שיחת יעוץ חינם, ממוחה להליקובקטר מטעמינו – פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

חיידק הליקובקטר פילורי אמנם מדבק. אבל הוא לא מדבק לרוב, כאשר אין מגע של ממש עם בן אדם מודבק, או עם הפרשות של אדם מודבק כגון רוק, צואה וקיא. לכן סביר להניח שאם לא התקיים מגע עם האדם המודבק, לא התקיימה הדבקה.
כאשר אחד מבני המשפחה מהמדרגה הראשונה מתגלה חיובי להליקובקטר, או כאשר שבים מיעד בחו"ל, שידוע שחיידק הליקובקטר פילורי נפוץ שם במיוחד. יש חשש די משמעותי להידבקות בחיידק. במקרים אלו כדאי לבצע בדיקה.
בועז ארגמן
בועז ארגמן

בעקבות צבר אירועים בחיי האישיים הקשורים לחיידק הליקובקטר פילורי החלטתי להרים את הכפפה ולעזור לכמה שיותר אנשים להתמודד עם החיידק בצורה הטובה ביותר.
במהלך שנות פעילותי הרבות, יצא להכיר את כל דרכי ההתמודדות והטיפול בחיידק הליקובקטר, כולל במקרים חריגים וקשים במיוחד. השליחות שלי היא לשחרר כמה שיותר אנשים מהלפיתה המסוכנת של החיידק, לייעץ ולכוון אותם לטיפול המדויק להם אישית, כל הדרך אל חיים מאושרים ונטולי הליקובקטר.

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים
פוסטים אחרונים

מפסיקים להיכנע לתכתיבי חיידק הליקובקטר, מטיסים אותו מהגוף, ומחזירים את השפיות לחיינו!

ליעוץ עם מומחה השאירו פרטים